Doelenboom
Doelenboom
Beleidsdoel 5.1
Beleid voor volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing voeren
Operationele doelen
5.1.1 Wonen en stedelijke vernieuwing stimuleren
5.1.3 Structuurvisie uitvoeren
Beleidsdoel 5.3
Beleid voor economie, landbouw & toerisme voeren
Operationele doelen
5.3.1 Een optimaal vestigingsklimaat scheppen
5.3.2 Hoogwaardige werklocaties realiseren
5.3.3 Aan het toerisme gekoppelde bedrijvigheid stimuleren
5.3.4 Voor duurzame land- en tuinbouwgebieden zorgen
Beleidsdoel 5.4
Aantrekkelijk en toegankelijk groen realiseren voor de bewoners en bezoekers van de provincie, voor ecologie en economie
Operationele doelen
5.4.1 Beschermen en ontwikkelen van groen
5.4.2 Beheren van groen
5.4.3 Betrekken bij groen
Beleid voor volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing voeren
5.1.1 Wonen en stedelijke vernieuwing stimuleren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
5.1.1.03 Stimuleren en ondersteunen stedelijke vernieuwingsprojecten | - Stedelijke vernieuwingsprojecten vanuit UNA/ISV, TWIN-H/ISV, P-ISV en ISV 3 ondersteund en gestimuleerd. | - Conform | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Stimuleringsregeling binnenstedelijk bouwen: | |||||
5.1.1.04 Stimuleren van de woningbouwproductie | - De kwalitatieve woningbouw aangejaagd c.q. vastgelopen woningbouwprojecten door het aanjaagteam en het Noord-Hollands Woningbouwberaad vlot getrokken. | - Conform. | |||
5.1.1.05 Verwezenlijken van Regionale Actieprogramma's | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Afspraken uit de RAP's tussen regio's en provincie middels de woningbouwmonitor en een jaarlijks bestuurlijk overleg tussen provincie en regio gemonitord en geactualiseerd. |
| |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
- De regio’s West-Friesland, Zuid-Kennemerland en IJmond, en Kop van Noord-Holland hebben een Plan van aanpak gereed. In 2016 volgen de regio's Gooi- en Vechtstreek, Alkmaar en de Stadsregio Amsterdam. | |||||
5.1.1.06 Incidentgericht toezicht houden op de huisvesting van verblijfsgerechtigden | - Bij gesignaleerde achterstanden bij gemeenten via de Huisvestingswet en de Wet revitalisering generiektoezicht worden bij de gemeenten die het aangaat interventies gepleegd. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: RAP = Regionale Actieprogramma’s wonen Extra informatie voor kaderstelling of controle: 5.1.1.04 Met Bouwend Nederland wordt een Samenwerkingsagenda opgesteld. De werkzaamheden hiervoor zijn najaar 2015 gestart en besluitvorming (GS en PS) vindt plaats voorjaar 2016. Het NHWB is dit jaar niet ingezet vanwege gebrek aan voldoende aangemelde projecten. Beleidsstukken bij deze instrumenten: 5.1.1.03Uitvoeringsregeling stads- en dorpsontwikkeling |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 5.041 | 2.283 | 2.283 | 6.301 | -4.018 | -176 | 7.685 |
Directe lasten | 63 | 255 | 255 | 176 | 79 | 31 | 238 |
Kapitaallasten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Overdrachten | 13.577 | 6.597 | 8.253 | 5.474 | 2.779 | 34 | 1.927 |
Subtotaal Lasten | 18.681 | 9.135 | 10.791 | 11.951 | -1.160 | -11 | 9.850 |
Baten | -409 | -444 | -2.720 | -2.335 | -385 | 14 | -1.027 |
Saldo van baten en lasten | 18.272 | 8.691 | 8.071 | 9.617 | -1.546 | -19 | 8.823 |
Storting reserves | 5.952 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | -3.423 | 0 | -1.202 | -1.013 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 20.800 | 8.691 | 6.869 | 8.604 | -1.735 | -25 | 8.823 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | Op activiteiten rond de woonvisie en stedelijke vernieuwing is meer personele inzet gepleegd dan geraamd. Hiervoor zijn uren ingezet die waren geraamd op het uitvoeren van gebieds-ontwikkelingsprojecten (OD 5.1.3). |
Directe lasten | Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting):
|
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Bij de subsidies voor de uitvoeringregeling stads- en dorpsvernieuwing is gebleken dat er minder projecten aan de door de provincie gestelde eisen voldeden dan was verwacht (minder besteed uit de reserve werkgelegenheid en economie, € 1,6 miljoen, neutraal). Het verschil tussen de subsidieraming en de realisatie van de subsidies voor stedelijke vernieuwing wordt veroorzaakt doordat de werkelijke voortgang en oplevering van projecten afwijkt van de geplande voortgang en oplevering. Doordat de betalingsmomenten over het algemeen gekoppeld zijn aan de voortgang en de oplevering wijken ook de werkelijke betalingsmomenten af van de planning (minder besteed uit rijksmiddelen en reserves, € 541.000, neutraal):
Hoe deze verschillen boekhoudkundig tot uiting komen wordt uitgelegd in de leeswijzer onderdeel hogere of lagere baten en bijbehorende lasten. Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting):
|
Baten | Omdat de uitgaven voor stedelijke vernieuwing lager zijn dan begroot, is de onttrekking aan de balanspost voor rijksgelden (met hetzelfde bedrag) lager (minder rijksbaten voor stedelijke vernieuwing, € 352.000, neutraal). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves | Omdat de uitgaven voor ISV3 projecten stedelijke vernieuwingen lager zijn dan begroot, is de onttrekking aan de reserve (met hetzelfde bedrag) lager (minder onttrokken uit de reserve stedelijke vernieuwing, € 189.000, neutraal). |
Beleid voor volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing voeren
5.1.3 Structuurvisie uitvoeren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
5.1.3.01 Actueel houden van de structuurvisie incl. uitvoeringsprogramma en Prov Ruimtelijke Verordening | - Structuurvisie en Ruimtelijke Verordening geactualiseerd. | - Conform. | |||
5.1.3.02 Stimuleren en ondersteunen ontwikkeling van en rond openbaar vervoer knooppunten | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Bijdrage aan ontwikkeling stationsomgevingen Castricum en Koog-Zaandijk geleverd. |
| |||
5.1.3.03 Toetsen ruimtelijke voornemens en plannen van gemeenten op provinciaal belang | - Waar nodig juridisch instrumentarium ten aanzien van de Wet ruimtelijke ordening (zienswijze, reactieve aanwijzingen, inpassingsplannen) om provinciale belangen te waarborgen ingezet. | - Conform. | |||
5.1.3.04 Agenda en secretariaat voeren voor de Metropoolregio Amsterdam | - Afstemming en samenhang van de drie MRA- pijlers economie, bereikbaarheid en ruimtelijke ordening georganiseerd en bewaakt. | - Conform. | |||
5.1.3.05 Stimuleren van ruimtelijke kwaliteit | - Door de ARO over ruimtelijke kwaliteit bij voorontwerpplannen met impact buiten BBG geadviseerd. | - Conform. | |||
5.1.3.06 Inzetten van de Task Force Ruimtewinst (TFR) | - Onze rol als kennismakelaar en de hulp die wij willen bieden bij binnenstedelijke ontwikkeling met behulp van een 'assist' vervuld. | - Conform. | |||
5.1.3.07 Voorbereiden en uitvoeren ruimtelijke programma's en projecten | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Ter realisatie van de Provinciale belangen in de Structuurvisie een aantal ruimtelijke programma's en projecten uitgevoerd. |
| |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Crailo: De verkoop van een deel van het AZC-terrein aan de Veiligheidsregio heeft in 2015 niet plaatsgevonden, verwachting is dat dit in 2016 alsnog gebeurt. GS hebben in 2015 wel besloten de voorbereidingen van de verkoop van Crailo-Noord te starten. Er zijn geen gebouwen gesloopt, wel is het opruimen van explosieven gestart en zijn diverse onderhoudswerkzaamheden aan het terrein verricht. | |||||
5.1.3.08 Uitvoeren van grondbeleid | - Gronden ten behoeve van diverse beleidsdoelen, indien noodzakelijk met toepassing van het onteigeningsinstrument, aangekocht. | - Conform. | |||
5.1.3.09 Bijdrage aan de ontwikkeling van Schiphol | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Aan Bestuurlijke Regie Schiphol deelgenomen. |
| |||
5.1.3.10 Stimuleren ruimtelijke economische initiatieven en projecten omtrent energie transitie | - Ruimtelijk-economische effecten van energietransitie verkend en toekomstscenario's ontwikkeld. | - De verkenning heeft plaatsgevonden, de toekomstscenario's zijn begin 2016 gereed. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: - Besluit GS over startnotitie Omgevingsvisie Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: MRA = Metropoolregio Amsterdam Extra informatie voor kaderstelling of controle: 5.1.3.01: Actualiseren van de Structuurvisie en Verordening 5.1.3.05
5.1.3.06 De gemeente Waterland heeft een assist aangevraagd voor de procesaanpak van het op gang brengen van de transformatie van bedrijventerrein het Galgeriet in Monnickendam en de rol van de gemeente daarin. De studie is afgerond en wordt in februari 2016 gepresenteerd tijdens een openbare bijeenkomst in Monnickendam. 5.1.3.10:
Beleidsstukken bij deze instrumenten: 5.1.3.01 Startnotitie Omgevingsvisie 5.1.3.08 Uitvoeren van grondbeleid - Paragraaf Grondbeleid 5.1.3.10 De rol van Thorium in de energietransitie Noord-Holland |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 6.867 | 10.930 | 10.930 | 7.171 | 3.759 | 34 | 6.530 |
Directe lasten | 4.030 | 5.441 | 5.699 | 3.097 | 2.602 | 46 | 5.489 |
Kapitaallasten | -589 | 887 | 35 | 13.122 | -13.087 | -37.392 | 304 |
Overdrachten | 1.629 | 742 | 1.221 | 1.932 | -711 | -58 | 3.137 |
Subtotaal Lasten | 11.938 | 18.000 | 17.885 | 25.322 | -7.437 | -42 | 15.460 |
Baten | -7.542 | -2.694 | -17.225 | -11.277 | -5.948 | 35 | -10.578 |
Saldo van baten en lasten | 4.395 | 15.306 | 660 | 14.045 | -13.385 | -2.028 | 4.882 |
Storting reserves | 10.330 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 1.000 |
Onttrekking reserves | -747 | -676 | -605 | -714 | 0 | 0 | -628 |
Resultaat | 13.978 | 14.630 | 55 | 13.331 | -13.276 | -24.137 | 5.254 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | |
Directe lasten | Van diverse uitvoeringprojecten structuurvisie zijn de kosten verschoven in de tijd (Economische categorie, € 490.000, voordelig, UI). Conform GS-besluit op 8 december 2015 worden de resterende middelen in 2016 aangewend voor een bijdrage aan de Fietsbrug A9 Nieuwe Strandwal.
Er is meer (ingehuurde) inzet gepleegd voor het project Crailo dan geraamd naar aanleiding van besluitvorming in 2015 over de ontwikkeling en verkoop van Crailo en de ontwikkelingen rond de opvang van vluchtelingen (meer besteed uit Reserve Beheer Tijdelijke gronden, € 109.000, neutraal. Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting):
|
Kapitaallasten | Hogere kapitaallasten (meer besteed, € 13,1 miljoen nadeel) door:
|
Overdrachten | De subsidie voor de verbetering van station Koog-Zaandijk is niet in 2015 verleend, omdat de gemeente meer voorbereidingstijd nodig had. De subsidie zal in 2016 worden aangevraagd (minder besteed uit reserve werkgelegenheid en economie, € 200.000, neutraal). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting):
|
Baten | Minder opbrengst uit grondverkopen BBL en PASO (minder baten, € 5,0 miljoen, neutraal). Ten dele omdat een grote transactie ten waarde van € 2,7 is uitsteld naar 2016; Hogere opbrengst grond en overige onroerende zaken (minder opbrengst, € 356.000, voordeel):
De rijksbijdragen via gemeenten aan de benadering van explosieven in de grond bij Crailo worden ontvangen in 2016 (minder baten, € 699.000, nadeel). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves | De onttrekking aan reserves is evenredig toegenomen met de hogere besteding aan beheer en onderhoud Crailo (meer onttrokken uit de Reserve Beheer Tijdelijke gronden, € 109.000, neutraal. |
Beleid voor economie, landbouw & toerisme voeren
5.3.1 Een optimaal vestigingsklimaat scheppen
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
5.3.1.01 Faciliteren van regionale economische samenwerking | - In de regio's IJmond, Zuid-Kennemerland, Zaanstreek en Gooi & Vechtstreek in de regionale overleggen waarin overheden, ondernemers en onderwijs participeren, deelgenomen. | - Conform. | |||
5.3.1.02 Faciliteren van het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) | - Bestuurlijke inzet aan de AvA en REON geleverd. | - Conform. | |||
5.3.1.03 Participeren in samenwerkingsverbanden in het Noordzeekanaalgebied | - Aan het BestuursplatformNoordzeekanaalgebied bestuurlijk deelgenomen. | - Conform. | |||
5.3.1.04 Faciliteren van de regionale adviescommissies detailhandel | - Regionale afstemming m.b.t. detailhandel vergroot. | - Conform. | |||
5.3.1.05 Deelnemen in het Life Science Fonds Amsterdam | - Startende life science-ondernemers in de regio's Groot-Amsterdam en Alkmaar ondersteund. | - Conform. | |||
5.3.1.06 Ontwikkelen en uitvoeren arbeidsmarktbeleid t.b.v. versterking kenniseconomie | - Aansluiting op innovatieve clusters tot stand gebracht. | - Conform. | |||
5.3.1.08 Ontwikkelen en uitvoeren van beleid m.b.t. (Inter)nationale Marketing en Promotie gericht op de vestiging van nieuwe en het behoud van bestaande bedrijven | - Actueel economisch profiel opgesteld en onderhouden. | - Conform. | |||
5.3.1.09 eelnemen in AEB (Amsterdam Economic Board) | - EFRO-clusterregelling ter ondersteuning van de Kennis- en Innovatie Agenda uitgevoerd. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. AvA = Algemene Vergadering van Aandeelhouders Extra informatie voor kaderstelling of controle: 5.3.1.01 De gedeputeerde EZ uit ons college is voorzitter van de regionale economische overleggen in de regio's IJmond, Zuid-Kennemerland en Zaanstreek. Het voorzitterschap van de Economic Board Gooi & Vechtstreek wordt door de regio zelf ingevuld. Wij participeren in dit regionale overleg wel maar dan als lid. Beleidsstukken bij deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.612 | 2.223 | 2.223 | 1.425 | 798 | 36 | 1.823 |
Directe lasten | 679 | 4.988 | 1.146 | 718 | 428 | 37 | 4.434 |
Kapitaallasten | 878 | 878 | 890 | 864 | 26 | 3 | 899 |
Overdrachten | 6.546 | 1.100 | 5.215 | 4.705 | 510 | 10 | 2.619 |
Subtotaal Lasten | 9.715 | 9.189 | 9.474 | 7.711 | 1.763 | 19 | 9.775 |
Baten | -16.070 | -10.433 | -15.963 | -15.973 | 10 | 0 | -9.749 |
Saldo van baten en lasten | -6.354 | -1.244 | -6.489 | -8.262 | 1.773 | -27 | 26 |
Storting reserves | 1.892 | 8.526 | 16.647 | 16.647 | 0 | 0 | 3.571 |
Onttrekking reserves | -1.680 | -8.563 | -7.332 | -4.245 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -6.142 | -1.281 | 2.826 | 4.140 | -1.313 | -46 | 3.597 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting* |
---|---|
Apparaatskosten | Op het operationeel doel is minder personele inzet gepleegd dan was geraamd. De uren hiervoor zijn deels ingezet op Hoogwaardige werklocaties realiseren (OD 5.3.2). |
Directe lasten | In het budget Regionale Economie is rekening gehouden met een bijdrage aan 4 regionale overlegplatforms (REO’s). Uiteindelijk is maar aan één platform subsidie verleend. Ook zijn enkele onderzoeksopdrachten vertraagd (minder besteed, € 311.000, voordelig). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Bij de zomernota 2015 is het budget voor onze bijdrage aan het Ontwikkelingsbedrijf NHN opgehoogd met € 264.000 voor compensatie van de omzetbelasting. Dit bedrag bleek echter te kunnen worden gecompenseerd bij het BTW compensatiefonds en hoefde per saldo niet als last te worden opgenomen (minder besteed, € 264.000, voordelig). |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves | Omdat er minder subsidies zijn verleend dan begroot uit de reserve Werkgelegenheid en Economie, zijn ook de onttrekkingen aan de reserve (met eenzelfde bedrag) lager (minder onttrekkingen uit reserve Werkgelegenheid en Economie, € 3,1 miljoen, neutraal) |
* Erratum juni 2016
Beleid voor economie, landbouw & toerisme voeren
5.3.2 Hoogwaardige werklocaties realiseren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
5.3.2.01 Uitvoeren van één uitvoeringsregeling HIRB | - Uitvoering aan de nieuwe uitvoeringsregeling HIRB gegeven. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Zie bijgevoegde rapportage over HIRB 2015 (hyperlink). | |||||
5.3.2.02 Monitoren van bedrijventerreinen en kantoren | - Jaarlijkse monitoring van bedrijventerreinen en kantoren verzorgd. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
De resultaten van de monitor zijn o.a. verwerkt in factsheets per gemeente die via de website van de provincie Noord-Holland kunnen worden geraadpleegd (www.nhwerklocaties.nl). | |||||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: HIRB = Herstructurering en Intelligent Ruimtegebruik Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: geen. 5.3.2.01 Subsidieregelingen Herstructurering en Intelligent Ruimtegebruik op Bedrijventerreinen |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.744 | 1.620 | 1.620 | 1.739 | -119 | -7 | 1.790 |
Directe lasten | 388 | 388 | 388 | 388 | 0 | 0 | 388 |
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Overdrachten | 6.561 | 0 | 5.587 | 772 | 4.815 | 86 | 4.740 |
Subtotaal Lasten | 8.692 | 2.008 | 7.595 | 2.898 | 4.697 | 62 | 6.918 |
Baten | -25 | -25 | -25 | -25 | 0 | 2 | -25 |
Saldo van baten en lasten | 8.668 | 1.983 | 7.570 | 2.874 | 4.696 | 62 | 6.893 |
Storting reserves | 7.678 | 100 | 4.840 | 4.840 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | -5.419 | 0 | -3.521 | -3.610 | 0 | 0 | -4.740 |
Resultaat | 10.927 | 2.083 | 8.889 | 4.104 | 4.785 | 54 | 2.153 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | Op het operationeel doel is meer personele inzet gepleegd dan was geraamd. Hiervoor zijn uren ingezet die waren geraamd op Een optimaal vestigingsklimaat scheppen (OD 5.3 .1). |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Door lagere vaststellingen van de subsidies voor HIRB (Herstructurering en Intelligent Ruimtegebruik Bedrijventerreinen) is er geld terugontvangen (minder besteed uit reserve AP 2010, € 315.000, neutraal). |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Beleid voor economie, landbouw & toerisme voeren
5.3.3 Aan het toerisme gekoppelde bedrijvigheid stimuleren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
5.3.3.01 Uitvoeren van het programma Water als Economische Drager (WED) | - Projecten op het gebied van toeristisch gebruik van water ondersteund. | - Conform. | |||
5.3.3.02 Vormgeven aan de toeristische promotie | - Projecten op het gebied van toeristisch gebruik van water ondersteund. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. 5.3.3.01 De uitvoeringsregeling WED was afgelopen jaar opengesteld en daarbij lag de focus op twee categorieën: sloepennetwerken en riviercruisevaart. Deze beide kwamen uit een evaluatie van de WED-regeling als meest kansrijk naar voren. De regeling 2015 heeft in beide categorieën geleid tot subsidiëring van drie projecten. Beleidsstukken bij deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 408 | 476 | 476 | 394 | 82 | 17 | 460 |
Directe lasten | 303 | 401 | 401 | 271 | 130 | 33 | 401 |
Overdrachten | 159 | 1.000 | 500 | 226 | 274 | 55 | 0 |
Subtotaal Lasten | 870 | 1.877 | 1.377 | 890 | 487 | 35 | 861 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Saldo van baten en lasten | 870 | 1.877 | 1.377 | 890 | 487 | 35 | 861 |
Storting reserves | 137 | 0 | 3.609 | 3.609 | 0 | 0 | 2.837 |
Onttrekking reserves | -1.894 | 0 | -2.066 | -2.066 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -887 | 1.877 | 2.920 | 2.433 | 487 | 17 | 3.698 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | De totale apparaatskosten zijn in 2015 lager uitgevallen dan was geraamd (zie hiervoor paragraaf bedrijfsvoering). Als gevolg van een lagere personele bezetting zijn minder apparaatskosten doorbelast. |
Directe lasten | Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting). Diverse kleinere verschillen (minder besteed, € 4.000, voordeel). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | De subsidie-aanvraag van de gemeente Zaanstad in het kader van watertoerisme en waterrecreatie kon niet meer in 2015 worden behandeld. De subsidieverlening zal in 2016 plaatsvinden (minder besteed uit reserve werkgelegenheid en economie, € 400.000, neutraal). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting). |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Beleid voor economie, landbouw & toerisme voeren
5.3.4 Voor duurzame land- en tuinbouwgebieden zorgen
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
5.3.4.01 Faciliteren Agriboard Noord-Holland-Noord en greenport Aalsmeer | - In Agriboard Noord-Holland Noord en in Greenport Aalsmeer deelgenomen. | - Conform. | |||
5.3.4.02 Faciliteren Blueports | - Innovatie en ondernemerschap door samenwerking in de keten versterkt. | - Conform. | |||
5.3.4.04 Stimuleren van de vergroting van het biologische areaal | - Meer dan 5% biologisch areaal in 2015 gerealiseerd. | - Conform. | |||
5.3.4.05 Faciliteren samenwerking in kader van POP | - Bijdrage aan projectbureau POP geleverd. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. 5.3.4.01 - De verantwoordelijk gedeputeerde in ons college is voorzitter van zowel Greenport Aalsmeer als van Greenport Noord-Holland Noord. Beleidsstukken bij deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 985 | 1.149 | 1.149 | 918 | 231 | 20 | 1.090 |
Directe lasten | 220 | 777 | 313 | 150 | 163 | 52 | 885 |
Kapitaallasten | 3 | 0 | 0 | 4 | -4 | - | 0 |
Overdrachten | 629 | 3.416 | 1.585 | 1.167 | 418 | 26 | 4.216 |
Subtotaal Lasten | 1.837 | 5.342 | 3.047 | 2.238 | 809 | 27 | 6.191 |
Baten | 0 | 0 | -233 | -186 | -47 | 20 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 1.837 | 5.342 | 2.814 | 2.051 | 763 | 27 | 6.191 |
Storting reserves | 0 | 0 | 9.800 | 9.800 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | -500 | 0 | 0 | 0 | -4.100 |
Resultaat | 1.837 | 5.342 | 12.114 | 11.851 | 263 | 2 | 2.091 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | De oorspronkelijk geraamde subsidies tlv de reserve Europese projecten zijn in 2015 niet tot verlening gekomen. Daardoor zijn minder uren besteed dan begroot. |
Directe lasten | Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting). Verschuiving tussen directe lasten en kapitaallasten (minder besteed, € 4.000, neutraal). |
Kapitaallasten | Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting). Verschuiving tussen directe lasten en kapitaallasten (meer besteed, € 4.000, neutraal). |
Overdrachten | Door een vertraging in de bestuurlijke besluitvorming over de uitvoering POP3 zijn er geen uitgaven gedaan uit de reserve Europese projecten Landbouwsubsidies (minder besteed uit de reserve Europese projecten Landbouwsubsidies, € 500.000, neutraal). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting). Afrekeningsverschillen (minder besteed, € 22.000, neutraal). Verschuiving tussen directe lasten en overdrachten (meer besteed, € 159.000, neutraal). |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves | Door een vertraging in de bestuurlijke besluitvorming over de uitvoering POP3 zijn er geen uitgaven gedaan uit de reserve Europese projecten Landbouwsubsidies (minder onttrekkingen uit de reserve Europese projecten Landbouwsubsidies, € 500.000, neutraal). |
Aantrekkelijk en toegankelijk groen realiseren voor de bewoners en bezoekers van de provincie, voor ecologie en economie
5.4.1 Beschermen en ontwikkelen van groen
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
5.4.1.01 Uitvoeren groene wetgeving | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Compensatiebeleid voor EHS, ecologische verbindingszones en weidevogelleefgebied uit de PRV uitgevoerd. |
| |||
5.4.1.02 Beschikbaar stellen van middelen om EHS te realiseren | - 250 ha nieuwe EHS gerealiseerd. | - 320 ha gerealiseerd. | |||
5.4.1.03 Beschikbaar stellen van Middelen om Ecologische verbindingszones te realiseren | Bij Zomernota gewijzigde begroting: -Ontsnipperingsmaatregelen op de N526 Bossevainweg voorbereid, onderzoek naar ontsnipperingsmaatregelen N201 afgerond, onderzoek naar ontsnipperingsmaatregelen N200 afgerond, ontsnipperingsmaatregelen N203 uitgevoerd. |
| |||
5.4.1.04 Beschikbaar stellen van Middelen om RodS te realiseren | - 60 ha recreatiegronden ingericht. | - Niet gerealiseerd. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
De 60 ha recreatiegronden en 5,5 km recreatieve verbindingen zijn (nog) niet gerealiseerd als gevolg van het feit dat het bestuur van het recreatieschap Geestmerambacht in verband met de onderhandelingen met de provincie over de uittreding van de provincie uit Geestmerambacht, de realisatie van het RodS-uitbreidingsproject Geestmerambacht 'on' hold heeft gezet. | |||||
5.4.1.05 Beschikbaar stellen van middelen om recreatieve routenetwerken te realiseren | - 8 km stad-landverbindingen aangelegd. | - 8,5 km aan verbindingen gerealiseerd. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Het uitrollen van Toeristische overstappunten (TOP's) heeft veel aanlooptijd nodig gehad. Er is voor gekozen om de TOP’s regionaal uit te rollen. Deze werkwijze kost meer tijd door de besluitvorming in meerdere gemeenteraden en de eis aan verleende vergunningen, maar bevordert wel de duurzaamheid en de draagvlak van de principes van de TOP. De uniforme uitstraling en de criteria die belangrijk zijn voor de herkenbaarheid worden beter gewaarborgd dan bij een individuele aanvraag. | |||||
5.4.1.06 Toepassen van ruimte voor ruimte regeling | - 40 adviezen over de toepassing van de regeling gegeven. | - Conform. | |||
5.4.1.07 Ontwikkelstrategieën opstellen en uitvoeren | - Uitvoeringsstrategie Amsterdam-Haarlem vastgesteld en gestart met de uitvoering. | - Eerste aanzet uitvoeringsstrategie met participanten opgezet. Bestuurlijk voorstel aanpak volgt. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
- Het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand is klaar om het traject ter vaststelling door betrokken overheden in te gaan. Gemeente Haarlem is trekker. Omdat het om een integrale en regionale aanpak gaat, kost het traject meer tijd dan voorzien. | |||||
5.4.1.08 Projecten voor Groene Uitweg uitvoeren | - Uitvoeringsprogramma Groene Uitweg voor 2015 uitgevoerd. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: EHS = Ecologische Hoofdstructuur (tegenwoordig Natuurnetwerk Nederland, NNN) Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 8.217 | 7.267 | 7.267 | 10.255 | -2.988 | -41 | 5.752 |
Directe lasten | 8.197 | 30.818 | 11.846 | 3.623 | 8.223 | 69 | 25.385 |
Kapitaallasten | 1.769 | 2.925 | 200 | 346 | -146 | -73 | 0 |
Overdrachten | 39.576 | 20.735 | 16.130 | 8.936 | 7.194 | 45 | 39.102 |
Subtotaal Lasten | 57.760 | 61.745 | 35.443 | 23.159 | 12.284 | 35 | 70.239 |
Baten | -9.356 | -5.098 | -6.178 | -5.199 | -979 | 16 | -11.856 |
Saldo van baten en lasten | 48.403 | 56.647 | 29.265 | 17.961 | 11.304 | 39 | 58.383 |
Storting reserves | 25.415 | 13.950 | 24.517 | 19.337 | 5.180 | 21 | 15.197 |
Onttrekking reserves | -38.214 | -43.027 | -21.379 | -8.870 | 5.180 | -24 | -47.043 |
Resultaat | 35.604 | 27.570 | 32.403 | 28.428 | 3.975 | 12 | 26.537 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | |
Directe lasten | Er is minder besteed aan grondaankopen voor de realisatie van het NNN. Er zijn overigens verschillende grondaankopen waarvoor de overeenstemming in 2015 is bereikt maar waar de afhandeling in 2016 plaats zal vinden (minder besteed uit de reserve Groen, € 3,8 miljoen, neutraal). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): Verschuivingen tussen directe lasten en overdrachten (minder besteed, € 2,2 miljoen, neutraal). |
Kapitaallasten | UNA-project ecoduct N417 (meer besteed uit de reserve UNA, € 140.000, neutraal). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): Diverse kleinere verschillen (meer besteed, € 6.000, neutraal). |
Overdrachten | Er is minder besteed aan Uitvoeringsregeling subsidie maatregelen Programma Aanpak Stikstof Noord-Holland 2015 en de uitvoeringsregeling subsidie Kwaliteitsimpuls natuur en landschap NH (SKNL). De uitgaven hiervoor schuiven door naar 2016. Zie voor een nadere toelichting het verslag van de reserve Groen in de "Toelichting op de balans" (minder besteed uit de reserve Groen, € 6,8 miljoen, neutraal). |
Baten | Er is minder gefactureerd aan Provincie Utrecht voor project Fietsbrug Nigtevecht als gevolg van de lagere bestedingen, zie bovenstaande toelichting bij de directe uitgaven (minder baten in Reserve Groene Uitweg, € 116.000 neutraal). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): Diverse kleinere verschillen (meer baten, € 37.000, voordeel). |
Storting reserves | De opbrengst van grondverkopen BBL-gronden is in 2015 lager uitgevallen dan geraamd (lagere storting in reserve Groen, € 5,1 miljoen, neutraal). |
Onttrekking reserves | Omdat de bestedingen uit de reserve Groen lager waren dan geraamd, zijn ook de onttrekkingen uit de reserve (met hetzelfde bedrag) lager (minder onttrekkingen, € 10,6 miljoen, neutraal). |
Aantrekkelijk en toegankelijk groen realiseren voor de bewoners en bezoekers van de provincie, voor ecologie en economie
5.4.2 Beheren van groen
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
5.4.2.01 Subsidiëren van (agrarisch) natuurbeheer | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - 27.883 ha natuur met subsidie beheerd (SVNL) |
| |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
- T.a.v. Beheer natuur: Voor van functie gewijzigde gronden werd minder subsidie voor beheer aangevraagd dan verwacht. | |||||
5.4.2.02 De pilots van ecologisch beheren van bermen en beheerarme natuur uitvoeren | - Ecologisch bermbeheer uitgevoerd. | - Conform. | |||
5.4.2.03 Beheerplannen Natura2000 gebieden opstellen | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - De vier Natura 2000 beheerplannen voor Laag Holland worden in 2015 in ontwerp vastgesteld Eilandspolder, Polder Westzaan, Wormer- en Jisperveld/Kalverpolder en Ilpverveld/ Varkensland/ Oostzanerveld/ Het Twiske. De overige plannen volgen in 2016. |
| |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
De PAS is later vastgesteld (1 juli) dan destijds voorzien en vervolgens op 15 december ook nog eens partieel herzien, omdat vanuit het Rijk nieuwe (wetenschappelijke) inzichten, zoals nieuwe of geactualiseerde projecten en emissiefactoren moesten worden verwerkt. Dit had invloed op de beheerplannen. Hierdoor is de datum voor de vaststelling van de vier ontwerp beheerplannen voor Laag Holland doorgeschoven naar voorjaar 2016. | |||||
5.4.2.04 Beschermen van soorten | - Tien maatregelen ter verbetering van de biotopen van 30 soorten planten en dieren via Landschap Noord-Holland uitgevoerd. | - Vijf maatregelen ter verbetering van de biotopen van 30 soorten planten en dieren uitgevoerd. | |||
5.4.2.05 Aanleg en herstel van landschapselementen subsidiëren | - 60 projecten ter verbetering van landschapselementen via Landschap Noord-Holland gerealiseerd. | - 15 projecten ter verbetering van Landschapselementen gerealiseerd. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Er waren minder aanvragen van burgers en organisaties. Daarnaast werd de inzet van Landschap Noord-Holland beperkt door de reorganisatie. | |||||
5.4.2.06 Flora- en faunabeleid uitvoeren | - Ingediende faunabeheerplannen en ontheffingsaanvragen getoetst en hierover een besluit genomen. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
- T.a.v. Nieuwe beleidsnota Flora- en Faunawet: In de loop van dit traject heeft het Rijk besloten de invoering van de Wet Natuurbescherming naar achteren te schuiven. Deze staat momenteel op 1 januari 2017. Reden voor het schuiven in de planning was onder andere dat de uitvoeringsregelingen (AMvB’s) later dan gepland gereed waren. Deze AMvB’s hebben wij nodig om tot nieuwe beleidskaders te komen. In de loop van dit jaar zullen de verschillende Wet Natuurbescherming beleidskaders voor besluitvorming in GS en PS worden gebracht. | |||||
5.4.2.07 Het Waddenzeegebied adviseren en subsidiëren | - Bestuurlijk in het Regiecollege Waddengebied vertegenwoordigd. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
- T.a.v. subsidiëring projecten: Er zijn nog acht aanvragen in behandeling die in de tweede helft van 2015 zijn ingediend. De aanvragen gaan eerst ter beoordeling naar het Waddenfonds. Provincie Noord-Holland is cofinancier en volgt het advies van het Waddenfonds. Van de acht aanvragen zijn er twee op 17 december door het Waddenfonds akkoord bevonden. Het was echter voor de provincie niet meer mogelijk deze nog in 2015 te beschikken. De overige zes aanvragen waren eind 2015 nog in behandeling bij het Waddenfonds. | |||||
5.4.2.08 Aan Laag Holland en Groene Hart deelnemen en bijdragen | - Uitvoeringsprogramma Laag Holland 2015 uitgevoerd. | - Conform. | |||
5.4.2.09 Aan de recreatieschappen deelnemen en bijdragen. | - Bestuurlijk en finacieel in zes recreatieschappen deelgenomen. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
- T.a.v. de uittreding uit Geestmerambacht is de discussie over de uittredingsvoorwaarden nog niet afgerond. | |||||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten:
|
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 591 | 3.600 | 3.600 | 1.710 | 1.890 | 53 | 1.431 |
Directe lasten | 916 | 1.024 | 2.174 | 1.034 | 1.140 | 52 | 1.019 |
Kapitaallasten | 19 | 19 | 19 | 19 | 1 | 3 | 19 |
Overdrachten | 31.139 | 28.169 | 25.451 | 25.604 | -153 | -1 | 32.810 |
Subtotaal Lasten | 32.663 | 32.812 | 31.244 | 28.366 | 2.878 | 9 | 35.279 |
Baten | -2.687 | -283 | -842 | 645 | -1.487 | 177 | -663 |
Saldo van baten en lasten | 29.976 | 32.529 | 30.402 | 29.011 | 1.391 | 5 | 34.616 |
Storting reserves | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 0 | 0 | 1.000 |
Onttrekking reserves | -989 | -1.500 | -405 | -410 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 30.487 | 32.529 | 31.497 | 30.101 | 1.396 | 4 | 35.616 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | Op het operationeel doel is minder personele inzet gepleegd dan was geraamd. De hiervoor gemaakte uren zijn ingezet op Beschermen en ontwikkelen van groen (OD 5.4.1). |
Directe lasten | De uitgaven uit de bijdrage van derden voor het gebiedsprogramma Laag Holland zijn lager dan geraamd, zie ook de toelichting hierover onder Baten (minder besteed, € 822.000, neutraal). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): Diverse kleinere verschillen (minder besteed, € 147.000, voordeel). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Er worden extra kosten verwacht voor het Faunafonds (hieruit worden de tegemoetkomingen in schade door beschermde diersoorten aan agrariërs betaald). Dit komt omdat de beleidsregel van het Faunafonds voor het landelijk ingestelde zomerplafond voor tegemoetkoming voor zomerschade door ganzen is ingetrokken omdat de huidige Flora- en faunawet geen grondslag biedt voor dit plafond. Hiernaast is het Faunafonds overgegaan van kasstelsel naar een baten-lastenstelsel (meer besteed, € 2,1 miljoen, nadeel). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): Diverse kleinere verschillen (meer besteed, € 28.000, voordeel). |
Baten | De bijdragen van derden voor het gebiedsprogramma Laag Holland zijn in de balans geboekt ten behoeve van uitgaven in volgende jaren. Dit is een administratieve boeking (minder baten, € 822.000, neutraal). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): Diverse kleinere verschillen (minder baten, € 20.000, nadeel). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Aantrekkelijk en toegankelijk groen realiseren voor de bewoners en bezoekers van de provincie, voor ecologie en economie
5.4.3 Betrekken bij groen
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
5.4.3.01 Bewoners en maatschappelijke organisaties ruimte geven en ondersteunen realisatie en beheer groen |
|
| |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
T.a.v. toename vrijwilligers: Terreinbeherende organisaties (TBO's) die deelnemen aan 'Betrekken bij Groen' zitten aan de grenzen van het aantal vrijwilligers dat zij kunnen begeleiden. Bovendien (en mede daardoor) hebben de TBO's in 2015 vooral geïnvesteerd in de kwaliteit van de vrijwilligersondersteuning. | |||||
5.4.3.02 Onderzoeken van private financieringsmogelijkheden | - Duinenfonds opgericht | - Conform. | |||
5.4.3.03 Aan de Nationale Parken deelnemen en bijdragen | - De Nationale Parken Duinen van Texel en Zuid-Kennemerland gesubsidieerd en in het Overlegorgaan geparticipeerd. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. TBO: Terreinbeherende Organisatie Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 496 | 831 | 831 | 759 | 72 | 9 | 34 |
Directe lasten | 38 | 60 | 50 | 23 | 27 | 55 | 60 |
Overdrachten | 813 | 866 | 876 | 773 | 103 | 12 | 866 |
Subtotaal Lasten | 1.347 | 1.757 | 1.757 | 1.555 | 202 | 11 | 960 |
Baten | -30 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Saldo van baten en lasten | 1.317 | 1.757 | 1.757 | 1.555 | 202 | 11 | 960 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 1.317 | 1.757 | 1.757 | 1.555 | 202 | 11 | 960 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Realisatie van de prioriteiten voor dit begrotingsjaar
Prioriteit | % | Toelichting |
---|---|---|
Stimuleren van binnenstedelijke woningbouw en stads- en dorpsontwikkeling (OD 5.1.1) | 100 | |
Opstellen Plan van aanpak voor Regionale Actieprogramma’s (RAP’s) Woningbouwprogrammering 2015-2020 (OD 5.1.1) | 50 | Van de 6 regio’s hebben 3 een Plan van aanpak gereed om te komen tot een Regionale Actieprogramma 2015-2020. |
Beschikbaar stellen van locaties voor zelfbouw door gemeenten en corporaties via kennis en afspraken in de RAP’s (OD 5.1.1) | 100 | Er zijn diverse activiteiten rond kennis en inspiratie over zelfbouw uitgevoerd (zie de tussenevaluatie uitvoering initiatiefvoorstel Ruimte voor CPO met nummer 727050/72706). Zelfbouw staat op de agenda voor de Regionale Actieprogramma’s voor de periode 2016-2020. Hoe de regio’s invulling gaan geven aan zelfbouw en zelfbouw locaties in het RAP staat in de plannen van aanpak voor de RAP’s. |
Actualiseren van de Structuurvisie en Verordening (OD 5.1.3) | 100 | |
Het uitvoeren van het thematische programma ov-knooppunten en gebiedsgerichte programma De Kop Werkt! (OD 5.1.3) | 100 | Het programma OV knooppunten is in 2015 verder uitgewerkt. De ‘strategie per corridor’ is door GS vastgesteld. De pilot Zaancorridor leidt begin 2016 tot een uitvoerings-programma en heeft daarnaast toepasbare kennis opgeleverd. In de Kennemercorridor is de verkennende fase gestart. Het programma De Kop Werkt! is verder uitgewerkt, hierin hebben de provinciale opgaven een plek, waaronder herinrichten Polder Waard-Nieuwland en de uitvoering van natuurprojecten. De regio is uitgedaagd om tot een nieuwe ambitie voor de regionale samenwerking te komen (oproep Coalitieakkoord), uit te werken in een nieuw uitvoeringsprogramma. Dit krijgt in 2016 concrete vorm. |
Stimuleren Ruimtelijke Kwaliteit door ARO, PARK en het organiseren van een congres Ruimtelijke Kwaliteit (OD 5.1.3) | 100 | ARO: in 2015 heeft de ARO 34 adviezen uitgebracht, waarvan zeven keer een tweede advies . Per saldo gaat het om 27 verschillende plannen/locaties. De adviezen voor 2014 zijn gebundeld in het jaarverslag. |
Uitvoering van het ganzenakkoord. | 100 | Conform. |
Uitvoeren projecten uit het programma “Betrekken bij Groen”( OD 5.4.3) | 100 | Conform. |
Uitvoeren Agenda Licht op Groen (2013) (OD 5.4.1) | 100 | Conform. |
Uitvoeren Programma Groen 2015 (OD 5.4.1) | 100 | Conform. |
Vaststellen beheerplannen Natura 2000 (OD 5.4.2) | 25 | De Natura2000-beheerplannen voor de gebieden Polder Zeevang en Abtskolk-De Putten zijn vastgesteld. De beheerplannen voor de gebieden Noordzeekustzone, Waddenzee en Texel liggen ter inzage. Nu de PAS in 2015 is vastgesteld kunnen de overige beheerplannen, die ambtelijk reeds vergevorderd zijn, in de loop van 2016 en 2017 ter inzage worden gelegd en daarna worden vastgesteld. |
Verkennen verbreding natuurbeleid van EHS naar Biodiversiteit (OD 5.4.1) | 100 | De verkenning Aanpak Groen Kapitaal is afgerond. |
In het kader van kenniseconomie en innovatie meer aandacht voor techniek en verbinden van onderwijs, bedrijfsleven en overheden. | 100 | Met instandhouding van de Techniekraad gezorgd voor versterking van de activiteiten op gebied van instroom, arbeidsmarkt en technische beroepsopleidingen. |
Regionale afstemming van vraag en aanbod van werklocaties, vooral in Noord-Holland Noord. | 100 | Er liggen nu regionale uitwerkingen voor heel Noord-Holland Noord. De volgende stap is dat er nu convenanten komen waarin de afspraken worden vastgelegd. |
Uitvoering van het geactualiseerde detailhandelsbeleid. | 100 | De diverse regio's in Noord-Holland zijn nu volop aan de gang met opstellen van de vereiste regionale detailhandelsvisies. |
Uitvoeren van de agenda Landbouw en Visserij waarbij de focus ligt op Greenports Noord-Holland Noord en Aalsmeer, en op Blueport Noordwest Holland. | 100 | De agenda Landbouw en Visserij is weliswaar afgerond maar een groot aantal dossiers loopt gewoon door. De samenwerking met de greenports is langdurig verankerd in de strategische visies van de greenports. |
Vaststelling van het uitvoeringskader Waddenkusttoerisme. | 100 | Conform. |
Ontwikkelingen in de omgevingsfactoren lopende het begrotingsjaar
Omgevingsfactor | Ontwikkeling |
---|---|
Demografie : | |
| Geen ontwikkeling. |
Energietransitie: | |
| Door de Raad voor de Leefomgeving is op verzoek van de minister eind 2015 een advies opgesteld over hoe te komen tot een geheel duurzame energievoorziening in 2050. Dit advies is meegenomen in het “Energierapport- Transitie naar Duurzaam” waarin de strategische en langetermijnvisie op de energievoorziening in Nederland staat. Deze rapporten worden gebruikt bij de op te stellen ruimtelijke toekomstperspectieven voor Noord-Holland. |
Governance: | |
| De Omgevingswet en daarmee de inzet op één samenhangende omgevingsvisie zijn daartoe een ontzettende impuls. De rigoureuze beperking van het aantal wetten en planfiguren, de programmatische aanpak en de digitalisering, het werken vanuit vertrouwen zijn daarvan de belangrijkste elementen. De Omgevingswet richt zich op het verbinden van denken en handelen tussen burgers, ondernemers en overheden, niet vanuit (schijn-) tegenstellingen maar vanuit synergie. De eerste stappen om de Omgevingswet en –visie vorm te geven zijn gezet. |
| De invoering van de Wet Natuurbescherming is voorzien per 1 januari 2017. De oorspronkelijke plannning was 1 januari 2016. |
| Omdat populatieontwikkeling van ganzen moeilijk te voorspellen is, is moeilijk te prognosticeren wat de schade is die wij als provincie moeten vergoeden. Het voorgestelde 'Zomerplafond' bleek juridisch niet houdbaar, waardoor het niet mogelijk is van tevoren een maximaal uit te keren schadebedrag vast te stellen. |