Doelenboom
Doelenboom
Beleidsdoel 1.1
Het provinciaal bestuur goed organiseren
Operationele doelen
1.1.1 De kwaliteit van het bestuur in Noord-Holland optimaliseren
1.1.2 Integriteit borgen en toetsen
1.1.3 Interbestuurlijk toezicht op gemeenten uitoefenen
1.1.4 Rijkstaken Commissaris van de Koning uitvoeren
Beleidsdoel 1.2
Openbare orde handhaven en veiligheid verzekeren
Operationele doelen
1.2.2 Bestuurlijke samenwerking in crisisbeheersing en veiligheidszorg bewaken en bevorderen
1.2.3 Risicokaart beheren
Beleidsdoel 1.3
Het provinciaal bestuur representeren
Operationele doelen
1.3.1 Bestuurshandelingen communiceren
1.3.2 Provinciale belangen op landelijke en Europees niveau behartigen
Het provinciaal bestuur goed organiseren
1.1.1 De kwaliteit van het bestuur in Noord-Holland optimaliseren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
1.1.1.01 Opstellen, handhaven en toetsen van regels | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Minimaal 92% van de besluiten op aanvragen voor vergunningen, ontheffingen en toestemmingen binnen de wettelijke termijn afgehandeld. |
| |||
1.1.1.02 Afhandelen van bezwaarschriften | - 80% van de bezwaarschriften van burgers ten aanzien van door het provinciaal bestuur genomen besluiten binnen de termijn afgehandeld. | - Conform. | |||
1.1.1.03 Behandelen verzoeken aan de Commissaris van de Koning om bemiddeling | -100% van de bemiddelingsverzoeken met de methodiek van hoor- en wederhoor behandeld. | - Conform. | |||
1.1.1.04 Uitvoeren beleid koninklijke onderscheidingen | -Alle aanvragen volgens het automatiseringssysteem Daisy afgehandeld. | - Conform. | |||
1.1.1.05 Verlenen van subsidies | - Minimaal 92% van de beslissingen op subsidieverzoeken binnen de termijn genomen. | - Realisatiecijfers zijn in 2016 beschikbaar. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
In 2015 is gewerkt aan een nieuwe rapportagetool om de prestaties te meten voor het tijdig afhandelen van subsidieverzoeken, omdat de oude tool niet meer wordt onderhouden door de leverancier. Omdat de tool nog in aanbouw is, kunnen geen realisatiecijfers worden geleverd. In de jaarrekening 2016 zullen weer cijfers worden opgenomen. | |||||
1.1.1.06 Bevorderen van de stabiliteit van het bestuur | - Bij 80% van de burgemeestersbenoemingen is van assessments gebruik gemaakt. | - Conform. | |||
1.1.1.07 Bevorderen gebruik van de 'Handreiking evaluatiegesprek gemeenteraad en burgemeester' | - Tijdens bijzondere raadsvergaderingen is aandacht gevraagd voor de handreiking. | - Conform. | |||
1.1.1.08 Indienen verzoek tot onderzoek bij de Randstedelijke Rekenkamer | - 6 onafhankelijke onderzoeken door de Randstedelijke Rekenkamer uitgevoerd. | - Conform. | |||
1.1.1.09 Invullen ombudsfunctie Commissaris van de Koning | - In bestuurlijke kwesties en op vragen van burgers is door de Commissaris bemiddeld. | - Conform. | |||
1.1.1.10 Inzetten van accountmanagement voor goede relaties in de regio | - Relaties met gemeenten en maatschappelijke organisaties in de regio onderhouden. | - Conform. | |||
1.1.1.11 Uitvoeren van strategische verkenningen | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Strategische verkenningen op inhoudelijke beleidsdossiers uitgevoerd. |
| |||
1.1.1.13 Uitvoeren beleid predikaten en erepenningen | - Alle aanvragen zijn in behandeling genomen. | - Conform. | |||
1.1.1.17 Uitvoeren van evaluatieonderzoeken en monitoren van beleid | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Diverse monitoringsrapporten en evaluatierapporten opgeleverd. |
| |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
1.1.1.18 Stimuleren en faciliteren van debat over bestuurskracht van de regio's | - Gesprekken in de regio voort gezet. | - Conform. | |||
1.1.1.19 Evalueren omvormingstraject Statengriffie | - Omvormingstraject Statengriffie geëvalueerd. | - Conform. | |||
1.1.1.20 Inzetten digitale systemen | - Digitale systemen geimplementeerd. | - Conform. | |||
1.1.1.21 Organiseren Verkiezingen 2015 | - Verkiezingen 2015 georganiseerd. | - Conform. | |||
1.1.1.22 Uitvoeren informatiebeleid Statengriffie | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Projecten uit het Informatieplan Statengriffie zijn goeddeels geïmplementeerd. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. 1.1.1.11: De toekomstverkenning 'Prognose 2015-2040: Concentratie in steden' is in juli door GS vastgesteld. Beleidsstukken bij deze instrumenten: 1.1.1.08 Afgeronde onderzoeken Randstedelijke Rekenkamer |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 13.904 | 15.962 | 15.962 | 13.104 | 2.858 | 18 | 15.676 |
Directe lasten | 7.235 | 5.329 | 4.553 | 3.542 | 1.011 | 22 | 5.130 |
Overdrachten | 1.998 | 1.440 | 1.732 | 1.167 | 565 | 33 | 1.520 |
Subtotaal Lasten | 23.136 | 22.731 | 22.247 | 17.814 | 4.434 | 20 | 22.326 |
Baten | -72 | -43 | -43 | -184 | 141 | -328 | -43 |
Saldo van baten en lasten | 23.064 | 22.688 | 22.204 | 17.630 | 4.575 | 21 | 22.283 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 23.064 | 22.688 | 22.204 | 17.630 | 4.575 | 21 | 22.283 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | De totale apparaatskosten zijn in 2015 lager uitgevallen dan was geraamd (zie hiervoor paragraaf bedrijfsvoering). Als gevolg van een lagere personele bezetting zijn minder apparaatskosten doorbelast. |
Directe lasten | OD 1.1.1 Het budget voor bestuurskracht en bestuursparticipatie wordt in verband met de statenwisseling doorgeschoven naar 2016. 'Niet bestede middelen uit 2015 zijn bij de eerste begrotingswijziging 2016 beschikbaar gesteld voor 2016 (minder besteed, € 54.000, voordeel, UI). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Via het Provinciefonds is in 2015 een eenmalige bijdrage ontvangen voor Demografie/Interbestuurlijk Actieplan Bevolkingsdaling. Deze bijdrage zal in 2016 worden besteed aan voortzetting van de Transitieatlas en Transformatiemonitor. De regio denkt na over de voortzetting van de regionale samenwerking. Niet bestede middelen uit 2015 zijn bij de eerste begrotingswijziging 2016 beschikbaar gesteld voor 2016 (minder besteed, € 45.000, voordeel, UI). Afrekeningsverschillen (minder besteed, € 325.000, neutraal). Diverse kleinere verschillen (meer besteed, € 214.000, nadeel). |
Baten | Bij de rapporten van bevindingen van de fracties worden niet verantwoorde gelden teruggestort aan de Provincie. Dit betreffen gelden uit 2014 (meer baten, € 119.000, voordeel). Afrekeningsverschillen (meer baten, € 26.000, neutraal). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Het provinciaal bestuur goed organiseren
1.1.2 Integriteit borgen en toetsen
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
1.1.2.01 Uitvoeren van integriteitsonderzoeken op basis van de wet bibob | - Screening van: 25 aanbestedingen, 15 vergunningsaanvragen, 2 subsidies en 2 vastgoedtransacties. | - Aanbestedingen: 31, Vergunningen: 10, Subsidies: 1, Vastgoedtransacties: 2 | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
We opereren vraaggestuurd, dus het feit dat we meer aanbestedingen hebben gescreend dan we hebben begroot wordt veroorzaakt door het feit dat er meer opdrachten in de markt zijn gezet met behulp van een Europese aanbesteding. Minder vergunningen en minder onderzoeken komen door minder aanvragen. | |||||
1.1.2.02 Behandelen van overige integriteitsonderzoeken | - Alle onderzoeksaanvragen zijn in behandeling genomen. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.152 | 1.217 | 1.217 | 656 | 561 | 46 | 1.107 |
Directe lasten | 225 | 34 | 34 | 39 | -5 | -14 | 34 |
Overdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Subtotaal Lasten | 1.377 | 1.251 | 1.251 | 695 | 556 | 44 | 1.141 |
Baten | -50 | -221 | -80 | -33 | -47 | 59 | -221 |
Saldo van baten en lasten | 1.327 | 1.030 | 1.171 | 662 | 509 | 43 | 920 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 1.327 | 1.030 | 1.171 | 662 | 509 | 43 | 920 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | De apparaatskosten op Handhaving en Openbare orde zijn lager uitgevallen dan geraamd. Als gevolg van een lagere personele bezetting dan begroot, inzet van capaciteit op ambtsbezoeken en het niet invullen van vacatures in verband met de komst van medewerkers van IBT zijn minder apparaatskosten doorbelast dan begroot. |
Directe lasten | Diverse kleinere verschillen (meer besteed, € 5.000, nadeel). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | Diverse kleinere verschillen (minder baten, € 47.000, nadeel). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Het provinciaal bestuur goed organiseren
1.1.3 Interbestuurlijk toezicht op gemeenten uitoefenen
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
1.1.3.01 Houden van financieel toezicht | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Van 22 % van de gemeenten de financiele positie en het financiele proces beperkt geanalyseerd vanwege hun goede prestaties in de afgelopen jaren. De overige 78 % volledig geanalyseerd. |
| |||
1.1.3.07 Toepassen informatieverordening IBT | - Over minimaal 90 % van de prestaties van gemeenten en waterschappen ten aanzien van medebewindtaken op risicodomeinen is een | - Van 80% van de prestaties van gemeenten en waterschappen is een oordeel gegeven ten aanzien van medebewind op risicodomeinen. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Om de werkdruk voor de medewerkers gelijkmatig te verdelen over het jaar, hebben wij voor de domeinen Wabo en Archief de beoordelingsperiode verlengd tot en met het 1e kwartaal 2016. De stand per 31 december 2015 is dat voor het domein Wabo 59 % van de beoordelingen gereed is en voor het domein Archief 81 %. Het resterende deel voor beide domeinen volgt in het 1e kwartaal 2016. Voor het financieel toezicht loopt de beoordelingsperiode van 1 januari tot en met 31 december. 100 % van de gemeenten is beoordeeld. Daarnaast zijn dit jaar voor de eerste maal 16 gemeenschappelijke regelingen volledig beoordeeld. | |||||
1.1.3.08 Escaleren bij niet of niet volledig ontvangen van informatie | - In minimaal 90% van de gevallen heeft escalatie plaatsgevonden. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Financieel toezicht op gemeenten
Voor alle regelingen is een analyse opgesteld. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 2.721 | 3.027 | 3.027 | 3.098 | -71 | -2 | 0 |
Directe lasten | 67 | 117 | 117 | 117 | 0 | 0 | 522 |
Subtotaal Lasten | 2.788 | 3.144 | 3.144 | 3.215 | -71 | -2 | 522 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Saldo van baten en lasten | 2.788 | 3.144 | 3.144 | 3.215 | -71 | -2 | 522 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 2.788 | 3.144 | 3.144 | 3.215 | -71 | -2 | 522 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | |
Directe lasten | Afrekeningsverschillen (meer besteed, € 5.000, neutraal). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Het provinciaal bestuur goed organiseren
1.1.4 Rijkstaken Commissaris van de Koning uitvoeren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
1.1.4.01 Afleggen ambtsbezoeken door de Commissaris van de Koning | - Er zijn 20 ambtsbezoeken afgelegd. | - Er zijn 29 ambtsbezoeken aan gemeenten afgelegd en 4 veiligheidsregio's bezocht. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
In 2016 wordt aan 5e veiligheidsregio ambtsbezoek gebracht. | |||||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 18 | 33 | 33 | 79 | -46 | -139 | 30 |
Directe lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Subtotaal Lasten | 18 | 33 | 33 | 79 | -46 | -139 | 30 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Saldo van baten en lasten | 18 | 33 | 33 | 79 | -46 | -139 | 30 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 18 | 33 | 33 | 79 | -46 | -139 | 30 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Openbare orde handhaven en veiligheid verzekeren
1.2.2 Bestuurlijke samenwerking in crisisbeheersing en veiligheidszorg bewaken en bevorderen
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
1.2.2.01 Adviseren en faciliteren van bestuurlijke samenwerking in crisisbeheersing en veiligheid | - Beleidsontwikkeling met en door veiligheidspartners afgestemd. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Ten aanzien van de output ‘piketorganisatie en coördinatiecentrum’: (bestuurlijke) netwerkkaarten en bevoegdhedenschema's aangevuld en geactualiseerd, bestuurlijke aandachtspunten in crisisbeheersing herzien en verbeterd. | |||||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 370 | 652 | 652 | 315 | 337 | 52 | 593 |
Directe lasten | 80 | 121 | 196 | 69 | 127 | 65 | 121 |
Overdrachten | 7 | 0 | 0 | 7 | -7 | - | 0 |
Subtotaal Lasten | 457 | 773 | 848 | 391 | 457 | 54 | 714 |
Baten | -20 | 0 | -75 | -21 | -54 | 73 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 437 | 773 | 773 | 371 | 402 | 52 | 714 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 437 | 773 | 773 | 371 | 402 | 52 | 714 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | De totale apparaatskosten zijn in 2015 lager uitgevallen dan was geraamd (zie hiervoor paragraaf bedrijfsvoering). Als gevolg van een lagere personele bezetting zijn minder apparaatskosten doorbelast. |
Directe lasten | Diverse kleinere verschillen (minder besteed, € 127.000, voordeel). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Diverse kleinere verschillen, meer besteed, € 7.000, nadeel). |
Baten | Diverse kleinere verschillen (minder baten, € 54.000, nadeel). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Openbare orde handhaven en veiligheid verzekeren
1.2.3 Risicokaart beheren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
1.2.3.01 Beheren en onderhouden van de risicokaart | - Van 100% van de gemeenten zijn 90% van de risico-objecten in de risicokaart opgenomen. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 282 | 243 | 243 | 137 | 106 | 44 | 221 |
Directe lasten | 40 | 0 | 0 | -1 | 1 | - | 0 |
Overdrachten | 0 | 50 | 50 | 0 | 50 | 100 | 50 |
Subtotaal Lasten | 322 | 293 | 293 | 136 | 157 | 54 | 271 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Saldo van baten en lasten | 322 | 293 | 293 | 136 | 157 | 54 | 271 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 322 | 293 | 293 | 136 | 157 | 54 | 271 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | De totale apparaatskosten zijn in 2015 lager uitgevallen dan was geraamd (zie hiervoor paragraaf bedrijfsvoering). Als gevolg van een lagere personele bezetting zijn minder apparaatskosten doorbelast. |
Directe lasten | Afrekeningsverschillen (minder besteed, € 6.000, neutraal). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Diverse kleinere verschillen (minder besteed, € 50.000, voordeel). |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Het provinciaal bestuur representeren
1.3.1 Bestuurshandelingen communiceren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
1.3.1.01 Inzetten actief persbeleid | - Individueel begeleiden van gedeputeerden door woordvoerders bij mediaoptredens gerealiseerd. | - Conform. | |||
1.3.1.02 Uitvoeren crisiscommunicatie | - Bij 100% van de crises draaiboek en uitgangspunten toegepast. | - Conform. | |||
1.3.1.03 Schrijven van speeches | - 90 speeches voor gedeputeerden geschreven. | - Conform. | |||
1.3.1.05 Implementeren communicatiebeleid | - Website interactiever gemaakt. | - Conform. | |||
1.3.1.06 Uitvoeren Jaarprogramma Sponsoring | - Jaarprogramma sponsoring uitgevoerd. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.421 | 2.174 | 2.174 | 1.333 | 841 | 39 | 1.977 |
Directe lasten | 721 | 1.726 | 1.266 | 1.111 | 155 | 12 | 1.797 |
Overdrachten | 433 | 0 | 450 | 495 | -45 | -10 | 0 |
Subtotaal Lasten | 2.575 | 3.900 | 3.890 | 2.939 | 951 | 24 | 3.774 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Saldo van baten en lasten | 2.575 | 3.900 | 3.890 | 2.939 | 951 | 24 | 3.774 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 2.575 | 3.900 | 3.890 | 2.939 | 951 | 24 | 3.774 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | De totale apparaatskosten zijn in 2015 lager uitgevallen dan was geraamd (zie hiervoor paragraaf bedrijfsvoering). Als gevolg van een lagere personele bezetting zijn minder apparaatskosten doorbelast. |
Directe lasten | Afrekeningsverschillen (minder besteed, € 3.000, neutraal). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Diverse kleinere verschillen (meer besteed, € 45.000, nadeel). |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Het provinciaal bestuur representeren
1.3.2 Provinciale belangen op landelijke en Europees niveau behartigen
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
1.3.2.01 Bijhouden en beïnvloeden van de EU ontwikkelingen op de prioritaire dossiers | - Relevante Europese dossiers voor de Randstad en de provincie goed in kaart gebracht. | - Conform. | |||
1.3.2.02 Subsidie verlenen aan Europese projecten via cofinanciering door de provincie | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Subsidies verleend aan Europese projecten. |
| |||
1.3.2.03 Volgen van en actief inspelen op de voor Noord-Holland prioritaire dossiers van het Rijk | - Relevante dossiers van het Rijk voor de provincie goed in kaart gebracht en actief invloed uitgeoefend. | - Conform. | |||
1.3.2.04 Behartigen van gezamenlijke provinciale belangen | - Afstemming van gezamenlijke provinciale belangen bereikt. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. 1.3.2.01: Verschillende dossiers in kaart gebracht, zoals Toekomst Regionaal Beleid en herziening van EU luchtkwaliteitbeleid. Beleidsstukken bij deze instrumenten: 1.3.2.04 Randstadstrategie 2011-2015 deel 1 |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.676 | 1.982 | 1.982 | 1.615 | 367 | 19 | 1.809 |
Directe lasten | 317 | 293 | 91 | 104 | -13 | -15 | 293 |
Overdrachten | 2.456 | 2.660 | 11.001 | 1.808 | 9.193 | 84 | 1.226 |
Subtotaal Lasten | 4.449 | 4.935 | 13.074 | 3.527 | 9.547 | 73 | 3.328 |
Baten | -1.326 | -536 | -1.723 | -850 | -873 | 51 | -150 |
Saldo van baten en lasten | 3.124 | 4.399 | 11.351 | 2.678 | 8.673 | 76 | 3.178 |
Storting reserves | 3.045 | 14.825 | 5.025 | 5.025 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | -370 | -4.500 | -8.152 | 55 | 0 | 0 | -152 |
Resultaat | 5.798 | 14.724 | 8.224 | 7.758 | 466 | 6 | 3.026 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | De totale apparaatskosten zijn in 2015 lager uitgevallen dan was geraamd (zie hiervoor paragraaf bedrijfsvoering). Als gevolg van een lagere personele bezetting zijn minder apparaatskosten doorbelast. |
Directe lasten | Diverse kleinere verschillen (minder besteed, € 43.000, voordeel). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | De Europese subsidieprogramma's zijn later opengesteld dan verwacht. Daardoor zal de subsidieverlening voor Kansen voor West 2 en voor interregionale programma's pas in 2016 plaatsvinden (minder besteed uit reserve Europese projecten, € 8,2 miljoen, neutraal). |
Baten | Omdat de uitgaven voor de clusterregeling Europese projecten en de overige Europese projecten lager waren dan begroot, is de onttrekking aan de balanspost Europese middelen ook (met hetzelfde bedrag) lager (minder baten Europees geld, € 873.000, neutraal). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves | Omdat de subsidieverleningen lager waren dan begroot, is de onttrekking aan de reserve Europese projecten (met hetzelfde bedrag) lager (minder onttrekkingen, € 8,2 miljoen, neutraal). |
Realisatie van de prioriteiten voor dit begrotingsjaar
Prioriteit | % | Toelichting |
---|---|---|
Bevorderen van de kwaliteit van het lokaal bestuur in de provincie Noord-Holland (OD 1.1.1) | 100 | Conform. |
De oriëntatie op andere samenwerkingsverbanden en relaties verstevigen, zowel naar andere provincies toe als ook in MRA (Metropoolregio Amsterdam) verband (OD 1.1.1) | 100 | Er is met de totstandkoming van de 'MRA Agenda' een belangrijke inhoudelijke mijlpaal bereikt. |
Behartigen van de provinciale belangen op Rijksniveau en het verbeteren van de relatie van het bestuur van de provincie Noord-Holland met het Rijk (OD 1.3.2) | 75 | Public Affairs wordt ingezet in aanvulling op de eigen contacten van het bestuur. De beinvloedingsdoelen vanuit Public Affairs leidt ondanks de inzet niet altijd tot het gewenste resultaat. |
Het behartigen van onze belangen in Brussel in Randstadverband en het vergroten van onze kennis en van onze contacten in Europese netwerken (OD 1.3.2) | 100 | Conform. |
Optimaal benutten van Europese subsidieprogramma’s en deze met onze eigen cofinanciering stimuleren (OD 1.3.2) | 100 | Conform. |
Archief: Overgang van specifiek naar generiek interbestuurlijk toezicht (OD 1.1.3) | 100 | Vanaf 2014 wordt het archieftoezicht generiek uitgevoerd. Ingevolge het besluit van GS wordt het archieftoezicht op de gemeenten risicogericht uitgevoerd. Dat wil zeggen dat gemeenten op basis van de door PS vastgestelde informatieverordening informatie moeten toezenden aan de provincie. Aan de hand van deze informatie beoordeelt de provincie de prestaties van de gemeenten op hun medebewindtaak archief. De beoordeling over het jaar 2014 vond plaats op basis van de op (uiterlijk) 15 juli 2015 toegezonden informatie. |
Implementatie nieuwe Archiefwet (OD 1.1.3) | 100 | Conform. |
Ontwikkelingen in de omgevingsfactoren lopende het begrotingsjaar
Omgevingsfactor | Ontwikkeling |
---|---|
De actualiteiten kunnen de bestuurlijke prioriteiten veranderen | Er is bij de provincie een ambtelijke Taskforce Vluchtelingenproblematiek geformeerd. |
Interbestuurlijk toezicht wordt van specifiek naar generiek (Wet revitalisering generiek toezicht) (OD 1.1.3) | In 2014 zijn alle prestaties van de gemeenten op de door ons benoemde risicoterreinen beoordeeld. Dit vormde een zogenaamde ‘nulmeting’. Het jaar 2014 was daarbij een leerjaar voor zowel provincie als gemeenten. In 2015 zijn opnieuw alle prestaties van gemeenten beoordeeld waarbij met name de verbeterpunten zijn gemonitord. Op basis van de beelden over 2014 en 2015 gaat de provincie over naar het nieuwe toezicht (waarbij de provincie op grotere afstand blijft van goed presterende gemeenten en wel intensief toezicht houdt op niet goed presterende gemeenten). |
Overgang van analoog naar digitaal archiveren (OD 1.1.3) | In 2015 hebben we in samenwerking met het Noord-Hollands Archief een pilot uitgevoerd om de inrichting voor duurzame digitale opslag te beproeven (het zogenaamde E-depot). begin 2016 zullen wij een bijeenkomst voor de Noord-Hollandse gemeenten en archiefinstellingen organiseren om de bevindingen uit de pilot te presenteren. |