Bereikbaarheid
Voor veilig vervoer naar en bereikbaarheid van woon-, werk- en recreatielocaties zorgdragen.
Doelenboom
Doelenboom
Beleidsdoel 2.1
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
Operationele doelen
2.1.1 Verkeersmanagement op provinciale infrastructuur ontwikkelen, realiseren en beheren
2.1.2 Provinciale wegen en fietspaden ontwikkelen, aanleggen en beheren
2.1.3 Provinciale openbaar vervoervoorzieningen ontwikkelen, aanleggen en beheren
2.1.4 Provinciale vaarwegen ontwikkelen, aanleggen en beheren
Beleidsdoel 2.2
Vervoersbeleid maken en uitvoeren
Operationele doelen
2.2.1 Mobiliteitsbeleid maken en uitvoeren
2.2.2 Rijksbeleid beïnvloeden
Beleidsdoel 2.3
Openbaar vervoer waarborgen
Operationele doelen
2.3.1 OV concessies aanbesteden en beheren
2.3.2 In OV voorzieningen investeren
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.1 Verkeersmanagement op provinciale infrastructuur ontwikkelen, realiseren en beheren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
2.1.1.01 Uitbouwen samenwerking rondom verkeersmanagement met regionale partners | - Samenwerking met een aantal gemeentes en rijkswaterstaat geïntensiveerd. | - Samenwerkingsovereenkomsten voorbereid met diverse gemeenten in het kader van DVM-Zuid Kennemerland, beheer VRI’s, inzet scenario’s, plaatsing Drip’s, gezamenlijk gebruik technische systemen en gezamenlijke aansturing vanuit de verkeerscentrale. | |||
2.1.1.04 Opstellen beleidskader verkeersmanagement | - Uitvoeren activiteiten die bijdragen aan 6% winst in de doorstroming over een periode van 5 jaar, oa implementatie van verkeerskundig beheer (bv. bij 80 VRI's wordt een verkeerskundige analyse uitgevoerd, en waar nodig wordt een optimalisatie uitgevoerd). | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
- Er zijn 40 VRI’s periodiek geanalyseerd. Voor 36 hiervan is de winst in voertuigverliesuren bepaald en dit is gemiddeld 8,5%. Voor 18 VRI’s is het regelprogramma aangepast. | |||||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. VRI = Verkeersregelinstallatie Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 5.287 | 4.634 | 4.634 | 5.496 | -862 | -19 | 4.991 |
Directe lasten | 4.310 | 3.907 | 4.794 | 4.442 | 352 | 7 | 4.021 |
Overdrachten | 900 | 900 | 500 | 395 | 105 | 21 | 900 |
Subtotaal Lasten | 10.498 | 9.441 | 9.928 | 10.333 | -405 | -4 | 9.912 |
Baten | -4.158 | -3.465 | -3.629 | -3.362 | -267 | 7 | -3.579 |
Saldo van baten en lasten | 6.339 | 5.976 | 6.299 | 6.971 | -672 | -11 | 6.333 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 6.339 | 5.976 | 6.299 | 6.971 | -672 | -11 | 6.333 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | De totale apparaatskosten zijn in 2015 lager uitgevallen dan was geraamd (zie hiervoor paragraaf bedrijfsvoering). Er zijn in 2015 meer uren besteed aan dit OD als gevolg van werkzaamheden voor de uitvoering van het beleidskader verkeersmanagement en de verschillende projecten Beter Benutten, centrale brugbediening en GGU Kennemerland. |
Directe lasten | De uitgaven Grenzeloos OV Info (GOVI) zijn lager uitgevallen doordat in 2015 verwachte uitgaven naar 2016 doorgeschoven zijn (minder besteed, € 283.000, neutraal). De uitgaven EXIN-H Verkeersmanagement zijn lager uitgevallen door het net over de jaargrens heen schuiven van de laatste werkzaamheden van het project Gebiedsgerichte uitvoering Kennemerland (lagere lasten reserve EXIN-H, € 108.000, neutraal). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): De totale apparaatskosten Diverse kleinere verschillen (minder besteed, € 40.000, neutraal). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | Minder baten Grenzeloos OV Info (GOVI) De baten zijn één op één gekoppeld aan de lasten, derhalve minder lasten dan ook minder baten (minder baten, € 283.000, neutraal). Meer ontvangen van andere overheden als gevolg van hogere lasten welke gezamenlijk gedragen worden (meer baten, € 118.000, neutraal) Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting) Afrekeningsverschillen vorige dienstjaren (meer besteed, € 103.000, neutraal). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.2 Provinciale wegen en fietspaden ontwikkelen, aanleggen en beheren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
2.1.2.01 Uitvoeren van verkeerstudies | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Besluitvorming over een (voorlopig) voorkeursalternatief over de verbinding N206-A4 (Duinpolderweg) aan PS voorgelegd in 2016. |
| |||
2.1.2.02 Opstellen van een investeringsprogramma (PMI) | - PMI 2016-2020 aan PS voorgelegd. | - Conform. | |||
2.1.2.04 Uitvoeren projecten PMI | Algemeen: |
| |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
N201: | |||||
2.1.2.05 Uitvoeren van strategisch beheer | - Nota Kapitaalgoederen 2015-2019 vastgesteld. | - Nota Infrastructurele Kapitaal Goederen (NIKG) 2016-2019 vastgesteld. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
De beheer- en onderhoudsmaatregelen voor de periode 2016-2020 zijn vastgelegd in het PMO en in november vastgesteld door het bestuur. | |||||
2.1.2.06 Uitvoeren van vast onderhoud | - Vast onderhoud conform bestuurlijke afspraken uitgevoerd. | - Conform. | |||
2.1.2.07 Uitvoeren van PMO variabel onderhoud | - De projecten uit de jaarschijf 2015 voor 100% uitgevoerd. | - De projecten uit de jaarschijf 2015 voor 85% gerealiseerd. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Bij vaststelling van het PMI/PMO 2016-2020 is de jaarschijf 2015 in november aangepast vastgesteld. De toelichting aangaande de diverse projecten treft u aan bij de overige toelichtingen onder het desbetreffende operationele doel. | |||||
2.1.2.08 Dagelijks beheren van wegen, vrijliggende OV-banen en fietspaden | - Incidentmanagement en gladheidbestrijding conform het beheerplan infrastructurele kapitaalgoederen uitgevoerd. | - Conform. | |||
2.1.2.09 Opstellen, handhaven en toetsen van regels | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Minimaal 92% van de besluiten op aanvragen voor vergunningen, ontheffingen en toestemmingen binnen de wettelijke termijn afgehandeld. |
| |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | ||||
---|---|---|---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: NIKG 2016-2019 - vastgesteld september 2015 Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: NIKG = Nota Infrastructurele kapitaal goederen Extra informatie voor kaderstelling of controle:
Projecten die nog, of (deels) terug in voorbereiding zijn, of scope wordt verduidelijkt
Projecten die door problemen in grondverwerving of formele procedures vertragen
Projecten met problemen met oorzaak in de contract naleving
Projecten met specifieke verklaring
2.1.2.01 Besluitvorming voorkeursalternatief N206-A4: 2.1.2.08 Prestatiefase Managing Agent gestart: operationeel beheer tunnel bij de markt.
|
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 14.890 | 15.711 | 15.711 | 14.982 | 729 | 5 | 17.084 |
Directe lasten | 50.127 | 45.442 | 49.492 | 47.424 | 2.068 | 4 | 45.704 |
Kapitaallasten | 81.372 | 80.139 | 74.726 | 75.737 | -1.010 | -1 | 76.978 |
Overdrachten | 56.837 | 61.500 | 1.982 | 4.262 | -2.280 | -115 | 0 |
Subtotaal Lasten | 203.226 | 202.792 | 141.911 | 142.405 | -494 | 0 | 139.765 |
Baten | -1.714 | -1.600 | -24.426 | -26.131 | 1.705 | -7 | -28.377 |
Saldo van baten en lasten | 201.512 | 201.192 | 117.485 | 116.274 | 1.211 | 1 | 111.388 |
Storting reserves | 30.881 | 26.563 | 29.275 | 29.275 | 0 | 0 | 46.055 |
Onttrekking reserves | -140.393 | -124.180 | -49.510 | -50.634 | 0 | 0 | -34.035 |
Resultaat | 92.001 | 103.575 | 97.250 | 94.915 | 2.335 | 2 | 123.408 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | De totale apparaatskosten zijn in 2015 lager uitgevallen dan was geraamd.(zie hiervoor paragraaf bedrijfsvoering). Ook is een onderbesteding ontstaan op de apparaatskosten door de bestede uren die ten laste van de activa zijn gebracht. Dit komt zowel door een groter dan begroot aantal uren dat ten laste is gebracht van de activa, maar tevens door het tarief waarmee is gerekend in het kader van het werken volgens het kostprijssturingsprincipe (minder besteed € 2,3 miljoen, voordeel). |
Directe lasten | De uitgaven vast onderhoud zijn hoger uitgevallen als gevolg van diverse kleinere overschrijdingen binnen dit budget. Onder meer gebiedscontract Kop-Noord-Holland, hier is een samenloop geweest van de nieuwe gebiedsaannemer en de vorige gebiedsaannemer waardoor er niet voorziene lasten zijn; door herinrichting van de frontoffice door het samenvoegen van twee teams uit de provinciale organisatie, extra kosten voor de voorbereiding van de gebiedscontracten gebieden 2,3 en 7(meer besteed, € 1,3 miljoen, nadeel).
Door hogere uitgaven
Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting)
|
Kapitaallasten | De uitgaven Westfrisiaweg ten laste van de Brede Doeluitkering (BDU) zijn hoger uitgevallendoor een voorspoedige conditionering van het project o.a. grondverwerving, verleggen van kabels en leidingen. (meer besteed, € 1,8 miljoen, neutraal). De uitgaven voor TWIN-H Weginfrastructuur zijn lager. Voor het project Velsertraverse zijn de laatste werkzaamheden verschoven naar het eerste kwartaal 2016. De werkzaamheden zullen op tijd gereed zijn voor dat de Velsertunnel dicht gaat (minder besteed uit reserve TWIN-H, € 477.000, neutraal).
Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): Diverse kleinere verschillen (minder besteed € 50.000, nadeel). |
Overdrachten | De uitgaven voor afkoopsommen beheer en onderhoud zijn hoger uitgevallen door verschuiving van directe lasten naar overdrachten (meer besteed, € 2,2 miljoen, neutraal)
|
Baten | Meer ingezette baten BDU Westfrisiaweg door een voorspoedige conditionering van het project o.a. grondverwerving, verleggen van kabels en leidingen en projectuitvoering (meer baten, € 1,8 miljoen, neutraal). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves | Meer onttrokken aan de reserve Groot Onderhoud, onderdeel Vervangings Investeringen Kunstwerken, o.a. door schade Schipholdraaibrug (meer besteed, € 1,1 miljoen, neutraal) |
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.3 Provinciale openbaar vervoervoorzieningen ontwikkelen, aanleggen en beheren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
2.1.3.01 Ontwikkelen van openbaar vervoer infrastructuur | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Besluit over voorkeurstracé Hoofddorp - Nieuw-Vennep - Sassenheim van de R-net verbinding Noord-Holland - Zuid-Holland genomen en aan PS voorgelegd (afhankelijk van besluitvorming Westflank) in 2016 |
| |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Planvorming wordt getrokken door SRA en is vertraagd doordat meer tijd nodig bleek om in overleg met betrokkenen tot een voorkeursvariant van de HOV baan te komen in Uithoorn. | |||||
2.1.3.02 Doorlopen planologische procedures voor openbaar vervoer infrastructuur | - Besluit over het PIP HOV Huizen-Hilversum aan PS voorgelegd. | - Ontwerp PIP is door GS in december 2015 vastgesteld. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Ontwerp PIP is door GS in december 2015 vastgesteld. Het definitieve PIP zal PS medio 2016 kunnen worden vastgesteld. | |||||
2.1.3.03 Uitvoeren van strategisch beheer | - Nota Kapitaalgoederen 2015-2019 vastgesteld. | - Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen (NIKG) 2016-2019 vastgesteld. | |||
2.1.3.04 Uitvoeren van vast onderhoud | - Vast onderhoud conform bestuurlijke afspraken uitgevoerd. | - Conform. | |||
2.1.3.05 Uitvoeren van PMO variabel onderhoud | - De projecten uit de jaarschijf voor 2015 voor 100% uitgevoerd. | - De projecten uit de jaarschijf voor 50% gerealiseerd. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Bij vaststelling van het PMI/PMO 2016-2020 is de jaarschijf 2015 in november aangepast vastgesteld. De gepresenteerde afwijking is t.o.v. deze bijstelling. | |||||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: NIKG 2016-2019: PS september 2015 Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: PIP = Provinciaal Inpassingsplan Extra informatie voor kaderstelling of controle: Niet alle projecten zijn conform het vastgestelde PMI of PMO uitgevoerd: Projecten die binnen budget zijn of worden gerealiseerd
Projecten die nog, of (deels) terug in voorbereiding zijn, of scope wordt verduidelijkt
Projecten die door problemen in grondverwerving of formele procedures vertragen:
Projecten met specifieke verklaring:
Beleidsstukken bij deze instrumenten: 2.1.3.02: PIP HOV ’t Gooi |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 526 | 314 | 314 | 644 | -330 | -105 | 469 |
Directe lasten | 2.220 | 15.142 | 5.448 | 1.256 | 4.192 | 77 | 3.939 |
Kapitaallasten | 943 | 0 | 2.515 | 1.551 | 964 | 38 | 1.687 |
Overdrachten | 360 | 0 | 0 | 2.366 | -2.366 | - | 0 |
Subtotaal Lasten | 4.050 | 15.456 | 8.277 | 5.817 | 2.460 | 30 | 6.095 |
Baten | -1.779 | -6.300 | -250 | -3.196 | 2.946 | -1.179 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 2.270 | 9.156 | 8.027 | 2.621 | 5.406 | 67 | 6.095 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 2.270 | 9.156 | 8.027 | 2.621 | 5.406 | 67 | 6.095 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | Voor de HOV-projecten is het aantal bestede uren hoger dan begroot. Verder is ook het tarief waarmee is gerekend in het kader van werken volgens het kostprijssturingsprincipe hier van invloed op de hoogte van de werkelijke lasten (meer besteed, € 330,000, neutraal). |
Directe lasten | De uitgaven EXIN-H OV zijn lager (minder besteed, reserve EXIN-H, € 2,3 miljoen, neutraal):
Door een omissie in de begroting waren er projecten OV B&U geraamd in de budgetten (minder besteed uit reserve OV, € 2,0 miljoen, neutraal). |
Kapitaallasten | De uitgaven EXIN-H OV zijn per sado lager (minder besteed reserve EXIN-H, € 1,2 miljoen, neutraal).
|
Overdrachten | De uitgaven Zijtakken Zuid Tangent zijn hoger als gevolg van een toegekende subsidie aan Schiphol door SRA welke PNH voorfinanciert (meer besteed, € 2,4 miljoen, neutraal). |
Baten | Hogere baten Zijtakken Zuidtangent als gevolg van een toegekende subsidie aan Schiphol door SRA welke via PNH wordt verstrekt (meer baten, € 2,6 miljoen, neutraal). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.4 Provinciale vaarwegen ontwikkelen, aanleggen en beheren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
2.1.4.02 Uitvoeren van PMI | - De projecten uit de jaarschijf voor 2015 voor 100% uitgevoerd. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
PMI vaarwegen: Projecten zijn gekoppeld aan PMO vervangingsinvestering; gezien fase van voorbereiding projecten nog geen afwijking gesignaleerd | |||||
2.1.4.03 Uitvoeren van strategisch beheer | - Nota Kapitaalgoederen 2015-2019 vastgesteld. | - Nota Infrastructurele kapitaalgoederen (NIKG) 2016-2019 vastgesteld. | |||
2.1.4.04 Uitvoeren van vast onderhoud | - Vast onderhoudsprogramma conform beheernormen uitgevoerd. | - Conform. | |||
2.1.4.05 Uitvoeren van PMO | - De projecten uit de jaarschijf 2015 voor 100% uitgevoerd. | - De projecten uit de jaarschijf 2015 voor 81% gerealiseerd. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Bij vaststelling van het PMI/PMO 2016-2020 is de jaarschijf 2015 in november aangepast vastgesteld. De toelichting aangaande de diverse projecten treft u aan bij "overige toelichtingen". | |||||
2.1.4.06 Dagelijks beheren van vaarwegen | - Objecten conform bestuurlijke afspraken bediend. | - Conform. | |||
2.1.4.07 Opstellen, handhaven en toetsen van regels | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Minimaal 92% van de besluiten op aanvragen voor vergunningen, ontheffingen en toestemmingen binnen de wettelijke termijn afgehandeld. |
| |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | ||
---|---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: NIKG 2016-2019: PS september 2015 Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: NIKG = Nota infrastructurele kapitaalgoederen HUP = Handhavingsuitvoeringsprogramma
|
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 5.434 | 7.081 | 7.081 | 4.555 | 2.526 | 36 | 4.691 |
Directe lasten | 22.522 | 16.490 | 15.958 | 17.339 | -1.381 | -9 | 14.673 |
Kapitaallasten | 658 | 1.667 | 1.187 | 1.188 | -1 | 0 | 1.643 |
Overdrachten | 1.995 | 1.175 | 2.065 | 1.679 | 386 | 19 | 2.065 |
Subtotaal Lasten | 30.608 | 26.413 | 26.291 | 24.760 | 1.531 | 6 | 23.072 |
Baten | -1.607 | -284 | -1.334 | -1.424 | 90 | -7 | -1.174 |
Saldo van baten en lasten | 29.001 | 26.129 | 24.957 | 23.336 | 1.621 | 6 | 21.898 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 29.001 | 26.129 | 24.957 | 23.336 | 1.621 | 6 | 21.898 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | In de uitvoering van het programma PMO Vaarwegen is een aantal projecten vertraagd, wat ook van invloed is op de inzet van het apparaat. De apparaatskosten die samenhangen met het project Brug Muiden (€ 106.000) worden volledig doorbelast aan de gemeente Muiden. Deze kosten zijn als Directe Lasten begroot, maar hier verantwoord (totaal minder besteed, € 2,5 miljoen, neutraal). |
Directe lasten | De directe lasten zijn hoger als gevolg van diverse kleinere overschrijdingen binnen dit budget. O.a. Kop-Noord-Holland, hier is een samenloop geweest van de nieuwe gebiedsaannemer en de vorige gebiedsaannemer waardoor er niet voorziene lasten zijn; Diverse kleinere verschillen. (meer besteed € 360.000, nadeel) |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | De uitgaven voor herverdeling vaarwegen zijn lager doordat er nog geen kosten worden betaald aan HHNK voor nautisch beheer. (minder besteed, € 477.000, voordeel). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): Diverse kleinere verschillen (minder besteed, € 102.000, voordeel). |
Baten | Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): Diverse kleinere verschillen (meer baten, € 90.000, voordeel). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Vervoersbeleid maken en uitvoeren
2.2.1 Mobiliteitsbeleid maken en uitvoeren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
2.2.1.01 Maken van beleid | - Voorstellen voor bewegwijzering (wayfinding) bij OV-knooppunten gedaan. | - Conform. | |||
2.2.1.02 Verlenen van subsidies | - Subsidies voor Kleine Infrastructuur en Gedragsbeïnvloeding verleend. | - Conform. | |||
2.2.1.03 Uitvoeren programma's | - Uitvoering aan jaarschijf 2015 van programma Beter Benutten 2 gegeven. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: 2.2.1.02 Subsidieplafond Kleine Infra. nr 387228-387782 Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: 2.2.1.03 BBv voor provinciale projecten is 9 november via het totale PMI door PS vastgesteld Beleidsstukken bij deze instrumenten: 2.2.1.01 Uitvoeringsregeling Wayfinding |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 5.803 | 5.404 | 5.404 | 5.682 | -278 | -5 | 5.122 |
Directe lasten | 2.247 | 7.057 | 4.575 | 2.919 | 1.656 | 36 | 6.155 |
Kapitaallasten | 6.378 | 7.853 | 9.183 | 8.849 | 334 | 4 | 8.409 |
Overdrachten | 6.343 | 22.593 | 20.832 | 11.935 | 8.897 | 43 | 16.232 |
Subtotaal Lasten | 20.770 | 42.908 | 39.994 | 29.384 | 10.610 | 27 | 35.918 |
Baten | -20.183 | -30.896 | -28.574 | -19.537 | -9.037 | 32 | -5.096 |
Saldo van baten en lasten | 587 | 12.012 | 11.420 | 9.847 | 1.573 | 14 | 30.823 |
Storting reserves | 1.200 | 830 | 15.793 | 15.793 | 0 | 0 | 25.290 |
Onttrekking reserves | 6.509 | 0 | -5.243 | -5.262 | 0 | 0 | -17.606 |
Resultaat | 8.297 | 12.842 | 21.970 | 20.378 | 1.592 | 7 | 38.507 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | Het maken en uitvoeren van mobiliteitsbeleid heeft meer personele inzet gevraagd dan was geraamd. Hiervoor zijn uren ingezet die geraamd waren op OD 2.3.1 en 2.3.2. |
Directe lasten | De uitgaven Verkeers- en vervoerbeleid (minder besteed, € 969.000, neutraal) door:
Lagere uitgaven BDU Kleine infrastructuur (minder besteed uit Rijksbijdrage BDU, € 137.000, neutraal):
Hogere uitgaven BDU Beter Benutten project Santpoortse Dreef door verschuiven overdrachten naar directe lasten (meer besteed uit Rijksbijdrage BDU, € 124.000, neutraal). Studiekosten project Duinpolderweg door verschuiving werkzaamheden naar 2016 (minder besteed, € 240.000, neutraal). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): Verschuiving van directe lasten naar overdrachten studiekosten PMI (minder besteed, € 100.000, neutraal). |
Kapitaallasten | Lagere uitgaven BDU Beter Benutten zijn lager,
(lagere lasten BDU; € 334.000; neutraal). |
Overdrachten | Het verschil tussen de subsidieraming en de realisatie van de Brede Doel Uitkering-projecten wordt veroorzaakt doordat de werkelijke voortgang en oplevering van projecten afwijkt van de geplande voortgang en oplevering. Doordat de betalingsmomenten over het algemeen gekoppeld zijn aan de voortgang en de oplevering wijken ook de werkelijke betalingsmomenten af van de planning. Hoe deze verschillen boekhoudkundig tot uiting komen, wordt uitgelegd in de leeswijzer onderdeel hogere of lagere baten en bijbehorende lasten. Het betreft BDU-geld voor Kleine infrastructuur, Mediapark Hilversum, Beter Benutten, Fietsimpuls en Gedragsbeïnvloeding (minder besteed BDU-rijksbijdrage, € 6,1 miljoen, neutraal). De uitgaven BDU Beter Benutten zijn lager. De reden is enerzijds verschuiving uitgaven naar 2016 voor de projecten Busstrook Eemnes ( dit rijksproject is afgerond, maar de eindafrekening volgt in 2016) ten Wayfinding naar 2016, (gezamenlijk € 984.000), en anderzijds verschuiving uitgaven Santpoortse dreef van overdrachten naar directe lasten € 124.000 (lagere lasten BDU; € 1,1 miljoen; neutraal). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting):
|
Baten | Omdat de uitgaven voor subsidies uit de BDU voor Kleine infrastructuur, Mediapark Hilversum, Beter Benutten, Fietsimpuls en Gedragsbeïnvloeding lager zijn dan begroot, is ook de onttrekking aan de balanspost voor de rijksbijdrage (met hetzelfde bedrag) lager (minder baten BDU-rijksbijdrage, € 6,1 miljoen, neutraal). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): Diverse kleinere verschillen (hogere baten, €1.000, neutraal). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Vervoersbeleid maken en uitvoeren
2.2.2 Rijksbeleid beïnvloeden
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
2.2.2.01 Maken van beleid en beïnvloeden van Rijksbeleid | - In de richting van het Rijk inzet voor het oplossen van knelpunten op Rijkswegen in Noord-Holland gepleegd. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
De provincie participeert in de MIRT onderzoeken A1 Amsterdam Oost en Noord West A9 en in de MIRT verkenning A7/A8. | |||||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 85 | 397 | 397 | 457 | -60 | -15 | 102 |
Subtotaal Lasten | 85 | 397 | 397 | 457 | -60 | -15 | 102 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Saldo van baten en lasten | 85 | 397 | 397 | 457 | -60 | -15 | 102 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 85 | 397 | 397 | 457 | -60 | -15 | 102 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | Het operationeel doel heeft meer personele inzet gevraagd dan was geraamd. Hiervoor zijn uren ingezet die geraamd waren op OD 2.3.1 en 2.3.2. |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Openbaar vervoer waarborgen
2.3.1 OV concessies aanbesteden en beheren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
2.3.1.02 Beheren/monitoren van concessies/contracten | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - De nieuwe busconcessie Haarlem-IJmond geïmplementeerd en vanaf 2016 uitgevoerd. |
| |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
- Na elke aanbesteding en toewijzing aan een marktpartij gaan de andere inschrijvers bijna altijd in beroep hiertegen. Een nieuwe concessie mag niet van start gaan zolang er beroepszaken lopen en als deze te lang voorslepen kan er niet tijdig met een nieuwe concessie worden gestart en wordt een overbruggingsconcessie afgesloten. | |||||
2.3.1.03 Verlenen van subsidies | - Subsidies aan buurtbusverenigingen verleend. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. 2.3.1.02 Contract OV Taxi Kennemerland-Noord afgerond, Kennemerland- Zuid verlengd tot eind 2016 2.3.1.02 Website Rocov 2.3.1.02 Jaarverslag 2014 concessies openbaar vervoer Noord Holland |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.303 | 1.587 | 1.587 | 1.124 | 463 | 29 | 1.564 |
Directe lasten | 383 | 475 | 623 | 577 | 46 | 7 | 440 |
Overdrachten | 46.883 | 53.666 | 45.651 | 51.260 | -5.609 | -12 | 45.932 |
Subtotaal Lasten | 48.568 | 55.728 | 47.861 | 52.961 | -5.100 | -11 | 47.936 |
Baten | -47.966 | -52.681 | -46.014 | -51.577 | 5.563 | -12 | -1.694 |
Saldo van baten en lasten | 602 | 3.047 | 1.847 | 1.384 | 463 | 25 | 46.242 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 602 | 3.047 | 1.847 | 1.384 | 463 | 25 | 46.242 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | Het operationeel doel heeft minder personele inzet gevraagd dan was geraamd. De op dit operationeel doel minder ingezette uren zijn ingezet op OD 2.2.1 en 2.2.2. |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | De exploitatiebijdragen aan de concessiehouders zijn conform de overeenkomsten uitgevoerd. De budgetraming is te laag ingeschat (meer besteed uit Rijksbijdrage BDU, € 5,6 miljoen, neutraal). |
Baten | Omdat de bestedingen uit BDU Rijksmiddelen hoger zijn nemen de baten evenredig toe (meer onttrokken uit Vooruitontvangen Rijksbijdrage BDU, € 5,6 miljoen, neutraal). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Openbaar vervoer waarborgen
2.3.2 In OV voorzieningen investeren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
2.3.2.01 Ontwikkelen van een OV-tarievenbeleid | nvt | ||||
2.3.2.03 Realiseren van OV-voorzieningen | - In doorstromingsmaatregelen ten behoeve van busvervoer geïnvesteerd. | - Conform. | |||
2.3.2.04 Realiseren Uitvoeringsprogramma 2012-2015 van de Visie OV 2020 | - Vanuit het Investeringsprogramma Doorstromingsmaatregelen Stroomlijnennet voorzieningen op 500 haltes gerealiseerd. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. TESO = Texels Eigen Stoomboot Onderneming Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. 2.3.2.03: Investeringsagenda doorstroming OV |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 330 | 877 | 877 | 425 | 452 | 52 | 256 |
Directe lasten | 3.664 | 21.844 | 14.472 | 7.332 | 7.140 | 49 | 12.872 |
Kapitaallasten | 83 | 9.940 | 0 | 0 | 0 | - | 60 |
Overdrachten | 3.679 | 5.853 | 13.169 | 9.442 | 3.727 | 28 | 6.118 |
Subtotaal Lasten | 7.757 | 38.514 | 28.518 | 17.199 | 11.319 | 40 | 19.306 |
Baten | -704 | -2.382 | -6.711 | -6.295 | -416 | 6 | -3.988 |
Saldo van baten en lasten | 7.052 | 36.132 | 21.807 | 10.904 | 10.903 | 50 | 15.318 |
Storting reserves | 4.163 | 5.001 | 5.001 | 3.524 | 1.477 | 30 | 50.991 |
Onttrekking reserves | -1.237 | -7.925 | -6.757 | -2.668 | 1.477 | -22 | -48.628 |
Resultaat | 9.978 | 33.208 | 20.051 | 11.760 | 8.291 | 41 | 17.681 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | Het operationeel doel heeft minder personele inzet gevraagd dan was geraamd. De op dit operationeel doel minder ingezette uren zijn ingezet op OD 2.2.1 en 2.2.2. |
Directe lasten | Lagere uitgaven TWIN-H OV-project HOV Velsen door vertraagde uitspraak RvS d.d. 16-09-15 en uitgestelde werkzaamheden door aannemer (minder besteed uit reserve TWIN-H, € 3,9 miljoen, neutraal). Lagere uitgaven EXIN-H Projecten OV door verschuivingen in de tijd (minder besteed uit reserve EXIN-H, € 3,4 miljoen, neutraal):
Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): Diverse kleine verschillen ( meer besteed, € 200.000, neutraal). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Verschuiving in de tijd van het uitvoeringsprogramma OV-Visie 2020 (minder besteed uit Reserve OV, € 1,7 miljoen, neutraal):
Lagere uitgaven EXIN-H Projecten OV (minder besteed reserve EXIN-H, € 794.000, neutraal):
Het verschil tussen de subsidieraming en de realisatie van de Brede Doel Uitkering-projecten wordt veroorzaakt doordat de werkelijke voortgang en oplevering van projecten afwijkt van de geplande voortgang en oplevering. Doordat de betalingsmomenten over het algemeen gekoppeld zijn aan de voortgang en de oplevering wijken ook de werkelijke betalingsmomenten af van de planning. Hoe deze verschillen boekhoudkundig tot uiting komen, wordt uitgelegd in de leeswijzer onderdeel hogere of lagere baten en bijbehorende lasten. Het betreft BDU-geld voor toegankelijkheid van het openbaar vervoer (minder besteed BDU rijksgeld, € 501.000, neutraal). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting): |
Baten | Omdat de uitgaven voor subsidies uit de BDU voor toegankelijkheid voor openbaar vervoer lager zijn dan begroot, is ook de onttrekking aan de balanspost voor de rijksgelden lager (minder baten BDU rijksgeld, € 501.000, neutraal). |
Storting reserves | Storting in de reserve OV werd ten onrechte begroot (lagere storting, € 1,5 miljoen, voordeel). |
Onttrekking reserves | Omdat er minder is besteed voor het Uitvoeringsprogramma OV-Visie is ook de onttrekking uit de reserve verlaagd (minder ontrokken uit Reserve OV, € 1,7 miljoen, neutraal). |
Realisatie van de prioriteiten voor dit begrotingsjaar
Prioriteit | % | Toelichting |
---|---|---|
Besluitvorming over een (voorlopig) voorkeursalternatief over de verbinding N206-A4 (Duinpolderweg) aan PS voorgelegd (OD 2.1.2) | 100 | Conform |
Besluit over het voorkeurstracé voor de verbinding A8/A9 aan Provinciale Staten voorgelegd (OD 2.1.2) | 100 | Conform |
Besluit over provinciaal inpassingsplan ‘Hoogwaardig openbaar vervoer Huizen-Hilversum’ aan Provinciale Staten voorgelegd (OD 2.1.3) | 75 | Ontwerp PIP in december 2015 door GS vastgesteld. In januari 2016 in de PS commissie M+F besproken. |
De nieuwe busconcessie Haarlem-IJmond geïmplementeerd en vanaf december 2015 uitgevoerd (OD 2.3.1) | 0 | Huidige concessie is met 2 jaar verlengd als gevolg van juridische besluitvorming. |
Eerste integrale gebiedscontract provinciale infrastructuur ‘Kop van Noord-Holland’ in uitvoering. Gebiedscontracten zijn ingesteld om meer aan de markt over te laten en mede daardoor realiseren van de taakstelling van € 4 miljoen in 2016 (OD 2.1.2, 2.1.3, 2.1.4) | 100 | Gecontracteerde aanneemcombinatie is september 2015 gestart |
Op basis van de ervaringen bij het eerste integrale gebiedscontract de werkwijze voor de gebiedscontracten voor de gebieden Noord-Kennemerland, West-Friesland en Gooi- en Vechtstreek kiezen (OD 2.1.2, 2.1.3, 2.1.4) | 100 | Op basis evaluatie tot stand komen contract en aanbesteding voor gebiedscontract Kop van Noord-Holland (op de markt), zijn verbeterde contracten opgesteld voor de uitvraag gebied Midden-Noord (samenvoeging Noord-Kennemerland en West Friesland) en gebied Gooi- en Vechtstreek |
Vaststellen (nieuwe) nota kapitaalgoederen 2015 (OD 2.1.2, 2.1.3, 2.1.4) | 100 | September 2015 is door Provinciale staten de nota Infrastructurele Kapitaalgoederen vastgesteld (NIKG). Deze nota vervangt de nota Kapitaalgoederen. |
Ontwikkelingen in de omgevingsfactoren lopende het begrotingsjaar
Omgevingsfactor | Ontwikkeling |
---|---|
Ruimtelijke en sociaal-economische ontwikkelingen. | Geen ontwikkelingen. |
Partners in de Metropoolregio Amsterdam, het Rijk, gemeenten, waterschappen, belangenorganisaties, individuele grondeigenaren en reizigers. | Geen ontwikkelingen. |
Demografische en economische ontwikkelingen. | Geen ontwikkelingen. |