Doelenboom
Doelenboom
Beleidsdoel 3.1
Noord-Holland tegen overstromingen beschermen
Operationele doelen
3.1.1 De primaire en regionale waterkeringen op orde krijgen en houden
3.1.2 Kaders voor waterveiligheid ontwikkelen
Beleidsdoel 3.2
Water benutten en beheren
Operationele doelen
3.2.1 Oppervlaktewater benutten en beheren
3.2.2 Grondwater benutten en beheren
Noord-Holland tegen overstromingen beschermen
3.1.1 De primaire en regionale waterkeringen op orde krijgen en houden
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
3.1.1.01 Toezien op het opstellen en uitvoeren van kust- en dijkversterkingsplannen | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Besluit over de financiële bijdrage aan het project Markermeerdijken genomen. |
| |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
- Alliantie opgericht die onder meer het projectplan gaat uitwerken. In 2016 wordt een besluit over onze bijdrage verwacht. | |||||
3.1.1.02 Deelnemen aan overlegstructuren | - In de stuurgroepen voor de dijkversterkingen de provinciale thema's ruimtelijke kwaliteit, duurzame energie, natuur, recreatie en toerisme ingebracht. | - Conform. | |||
3.1.1.03 Adviseren over verbeterplannen regionale keringen | - Over door de waterschappen bij GS ingediende verbeterplannen voor de regionale keringen geadviseerd. | - Conform. | |||
3.1.1.04 Ondersteunen van onderzoek naar de verbetering van het toetsinstrumentarium voor regionale keringen | - Een financiële bijdrage aan het Onderzoeksprogramma Regionale Keringen III (ORK III) geleverd. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Geen vervolgonderzoeken gestart en daarmee ook geen bijdrage geleverd. In 2016 worden wel vervolgonderzoeken voorzien. | |||||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | ||||
---|---|---|---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten:
Betekenis van gebruikte termen en afkortingen:
Extra informatie voor kaderstelling of controle: 3.1.1.01 Toezien op het opstellen en uitvoeren van kust- en dijkversterkingsplannen In januari heeft PS 5 mln beschikbaar gesteld voor projecten op De Nieuwe Afsluitdijk: recreatief fietspad en de Vismigratierivier. Beleidsstukken bij deze instrumenten:
|
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 723 | 1.302 | 1.302 | 883 | 419 | 32 | 867 |
Directe lasten | 514 | 719 | 466 | 216 | 250 | 54 | 606 |
Overdrachten | 1.488 | 1.500 | 4.750 | 4.671 | 79 | 2 | 3.750 |
Subtotaal Lasten | 2.724 | 3.521 | 6.518 | 5.770 | 748 | 11 | 5.223 |
Baten | -191 | -130 | -130 | -49 | -81 | 62 | -150 |
Saldo van baten en lasten | 2.533 | 3.391 | 6.388 | 5.721 | 667 | 10 | 5.073 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 2.533 | 3.391 | 6.388 | 5.721 | 667 | 10 | 5.073 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | Het operationeel doel heeft minder personele inzet gevraagd dan was geraamd. De op dit operationeel doel minder ingezette uren zijn ingezet op OD 3.1.2 en 3.2.1. |
Directe lasten | Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting) |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Een aantal aanvragen op grond van de Uvr Zwakke Schakels scoorde onvoldoende punten op de in de regeling vastgestelde criteria om voor subsidie in aanmerking te komen (minder besteed, € 238.000, neutraal, reserve Actieprogramma 2010). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting) Verschuiving tussen directe lasten en overdrachten (meer besteed, € 120.000 neutraal). |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Noord-Holland tegen overstromingen beschermen
3.1.2 Kaders voor waterveiligheid ontwikkelen
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
3.1.2.03 Ontwikkelen en actualiseren van gebiedsdekkende overstromingskaarten | - Gebiedsdekkende overstromingskaarten in samenwerking met waterbeheerdes en aangrenzende provincies geactualiseerd. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Voor het Randstadmodel is in 2015 aanvullende opdracht vertrekt en worden de resultaten in de loop van 2016 verwacht. | |||||
3.1.2.05 Deelnemen aan regionale samenwerking bij watercalamiteitbeheersing, oefeningen en Ronde Hoep | - In het kader van watercalamiteitenbeheersing het draaiboek Water en de netwerkkaarten Water up to date gehouden. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Het proces van bestemmingsplanwijziging en opstellen inrichtingsplan is gaande. | |||||
3.1.2.07 Maken van beleid | - Een verkenning opgesteld naar de mogelijkheden van gevolgenbeperking bij een overstroming door een waterrobuuste inrichting van de ruimte. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
In 2016 zal de verkenning een vervolg krijgen. | |||||
3.1.2.10 Aanpassen van vastgestelde veiligheidsnormen voor regionale keringen | - Wijzigingen in de verordeningen van de waterschappen op het gebied van tracé/normering regionale keringen gebundeld en aan PS ter besluitvorming voorgelegd. | - Wordt begin 2016 aan PS voorgelegd. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
De wijzigingen zijn gebundeld en het besluitvormingsproces ingegaan. De wijzigingen worden gekoppeld aan de besluitvorming van de wijziging van het reglement van het hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht. Deze worden begin 2016 aan PS voorgelegd. | |||||
3.1.2.11 Uitvoering geven aan Delta programma | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - 2 verkenningen gedaan om ervaring op te doen met meerlaagsveiligheid. | | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
In 2016 zullen de verkenningen een vervolg krijgen. | |||||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.789 | 1.302 | 1.302 | 1.413 | -111 | -9 | 1.993 |
Directe lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Subtotaal Lasten | 1.789 | 1.302 | 1.302 | 1.413 | -111 | -9 | 1.993 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Saldo van baten en lasten | 1.789 | 1.302 | 1.302 | 1.413 | -111 | -9 | 1.993 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 1.789 | 1.302 | 1.302 | 1.413 | -111 | -9 | 1.993 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | Het operationeel doel heeft meer personele inzet gevraagd dan was geraamd. Hiervoor zijn uren ingezet die geraamd waren op OD 3.1.1. en 3.2.2. |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Water benutten en beheren
3.2.1 Oppervlaktewater benutten en beheren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
3.2.1.01 Onderzoek uitvoeren naar zoetwaterbehoefte en -voorziening | - Pilot Zelfvoorzienende Zoetwaterberging op Texel en in de Schermer afgerond en het resultaat aan PS aangeboden. | - Conform. | |||
3.2.1.02 Toezicht houden op waterschappen | - Repressief toezicht gehouden op jaarrekening en begroting van de drie waterschappen. | - Conform. | |||
3.2.1.03 Uitvoeren van de Uitvoeringsregeling Water | - ca. 5 subsidies verleend in het kader van de Uitvoeringsregeling Waterbewust. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Er zijn 17 subsidies verleend in het kader van de Uitvoeringsregeling Waterbewust en 1 subsidie in het kader van de Uitvoeringsregeling Water, hoofdstuk Waterparels. | |||||
3.2.1.05 Uitvoeren van maatregelen voor het behalen van de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KWR) | - Maatregelenprogramma KRW 2010-2015 afgerond. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
De nog niet afgeronde 6 synergieprojecten zijn in uitvoering. | |||||
3.2.1.07 Realiseren en handhaven zwemplekken | - Minimaal 120 zwemplekken aangewezen, gecontroleerd en van publieksinformatie voorzien. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Er zijn 145 zwemplekken aangewezen, gecontroleerd en van publieksinformatie voorzien. | |||||
3.2.1.12 Steunen en faciliteren van ontwikkelingen op het gebied van waterinnovatie | - De waterinnovatie op basis van de uitkomsten van de conferentie Waterinnovatie die in december 2014 gehouden is, versterkt. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
Innovaties in de provinciale waterprojecten zijn verder ontwikkeld: zoetwatervoorziening (Spaarwater, pilot Texel afgerond), de innovatieve dijkversterkingen met ruimtelijke kwaliteit en multifunctionaliteit- Afsluitdijk, Markermeerdijken, Prins Hendrikdijk Texel, Hondsbossche en Pettemer zeewering en Meerlaagsveiligheid Marken.PWN-Technologies kreeg met hulp van de provincie in het 2-Zeeen-programma een Interreg Docs2cs project gehonoreerd, inclusief provinciale cofinanciering. | |||||
3.2.1.13 Aanpassen waterverordeningen | |||||
3.2.1.14 Beleid maken | - De Watervisie 2016-2021 ter vaststelling aan PS voorgelegd. | - Conform. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
In november door PS vastgesteld. | |||||
3.2.1.15 Opstellen, handhaven en toetsen van regels. | Bij Zomernota gewijzigde begroting: - Minimaal 92% van de besluiten op aanvragen voor vergunningen, ontheffingen en toestemmingen binnen de wettelijke termijn afgehandeld. |
| |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
80% van de besluiten op aanvragen voor vergunningen, ontheffingen en toestemmingen binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Het cijfer over 2015 is negatief beïnvloed doordat in het tweede tertiaal drie ontheffingsvergunningen voor de integrale waterwet niet op tijd zijn verleend. De toen aanwezige achterstand in de werkvoorraad is inmiddels ingelopen. | |||||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |||
---|---|---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten:
Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: KRW = Kaderrichtlijn Water Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen.
|
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 2.088 | 2.125 | 2.125 | 2.449 | -324 | -15 | 1.312 |
Directe lasten | 807 | 882 | 777 | 416 | 361 | 46 | 820 |
Overdrachten | 1.083 | 700 | 1.605 | 1.956 | -351 | -22 | 1.289 |
Subtotaal Lasten | 3.978 | 3.707 | 4.507 | 4.822 | -315 | -7 | 3.421 |
Baten | -20 | 0 | 0 | -181 | 181 | - | 0 |
Saldo van baten en lasten | 3.958 | 3.707 | 4.507 | 4.641 | -134 | -3 | 3.421 |
Storting reserves | 50 | 10 | 1.815 | 1.815 | 0 | 0 | 794 |
Onttrekking reserves | -97 | -100 | -100 | -123 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 3.910 | 3.617 | 6.222 | 6.332 | -111 | -2 | 4.215 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | Het operationeel doel heeft meer personele inzet gevraagd dan was geraamd. Hiervoor zijn uren ingezet die geraamd waren op OD 3.1.1. en 3.2.2. |
Directe lasten | OD 3.2.1 Bij het opstellen van de Watervisie 2016-2021 zijn meer onderzoeken in eigen huis uitgevoerd dan gepland. Daarnaast heeft het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier het project Markermeerdijken een jaar verschoven, waardoor geen kosten zijn gemaakt voor de omgevingsvergunning en voor ontwerpateliers (minder besteed, € 175.000, voordeel). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting). Diverse kleinere verschillen (totaal meer besteed, € 34.000, waarvan € 64.000 minder besteed, voordeel, € 23.000 meer besteed, neutraal, reserve Zelfvoorzienende Zoetwaterberging en € 75.000 meer besteed, neutraal, reserve TWIN-H). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting). Afrekeningsverschillen (meer lasten, € 46.000, neutraal). |
Baten | Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting). Afrekeningsverschillen (meer baten, € 165.000, neutraal). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Water benutten en beheren
3.2.2 Grondwater benutten en beheren
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
3.2.2.01 Verlenen van vergunningen voor grondwateronttrekkingen en -infiltratie | - Minimaal 92% van de besluiten op aanvragen voor vergunningen binnen de wettelijke termijn afgehandeld. | - 80% binnen de wettelijke termijn afgehandeld. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
80% van de besluiten op aanvragen voor vergunningen, ontheffingen en toestemmingen binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Het cijfer over 2015 is negatief beïnvloed doordat in het tweede tertiaal drie ontheffingsvergunningen voor de integrale waterwet niet op tijd zijn verleend. De toen aanwezige achterstand in de werkvoorraad is inmiddels ingelopen. | |||||
3.2.2.02 Stimuleren van de uitvoering van projecten in het kader van de bestrijding van de bestrijding van verdroging | - 17 projecten in het kader van bestrijding verdroging, waaronder verbetering waterbeheer Horstermeerpolder, afgerond. | - 15 projecten uitgevoerd. | |||
Toelichting op verschillen begroot/ gerealiseerd | |||||
15 projecten uitgevoerd, project ‘aanpassing Westerkanaal’ is niet uitgevoerd omdat uit onderzoek bleek dat dit niet effectief zou zijn en project ‘verbetering waterbeheer Horstermeerpolder’ is nog niet uitgevoerd vanwege een lopende juridische procedure tegen het peilbesluit. In het zuiden van de polder rond het voormalige Nera gebouw (Nederhorst Radio), heeft elke sloot een afzonderlijk peil. Het streven is om hier één aaneengesloten peilvak te maken. Het gemiddelde waterpeil blijft hetzelfde maar het peil kan beter worden gehandhaafd en het systeem wordt robuuster. Tegen het ontwerp peilbesluit (initiatief waterschap) zijn twee bezwaren en beroepen aangetekend en het besluit is op dit moment onder de rechter. | |||||
3.2.2.03 Monitoren en evalueren van grondwater kwantiteitsbeleid | - Grondwaterkwantiteit gemeten op ca. 400 locaties. | - Conform. | |||
3.2.2.07 Optimaliseren gebruik ondergrond voor warmte-koude opslag | - 1-5 masterplannen bodemenergie vastgesteld. | - Conform. | |||
3.2.2.08 Uitvoeren van de Europese Kaderrichtlijn Water | - Maatregelenprogramma KRW 2010-2015 afgerond. | - Conform. | |||
3.2.2.09 Beschermen van drinkwaterwinningen | - De maatregelenprogramma's drinkwaterwinningen als onderdeel van de Watervisie 2016-2021 ter vaststelling aan PS voorgelegd. | - Conform. | |||
Toelichting op tabel Instrumenten - Output
Overige toelichtingen | |
---|---|
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. KRW = Kaderrichtlijn Water Extra informatie voor kaderstelling of controle: 3.2.2.07 Het aantal vastgestelde masterplannen is aanzienlijk hoger dan aanvankelijk gedacht omdat de gemeente Amsterdam niet één Masterplan heeft gemaakt voor haar grondgebied maar 7 deelgebieden heeft onderscheiden met voor elke deelgebied een apart Masterplan. Te samen met Masterplan Stadshart Amstelveen zijn er daardoor 8 in plaats van 2 masterplannen vastgesteld. Beleidsstukken bij deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Ontwerp begroting 2015 | Actuele begroting 2015 | Jaarrekening 2015 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.434 | 1.698 | 1.698 | 1.408 | 290 | 17 | 950 |
Directe lasten | 563 | 296 | 498 | 760 | -262 | -53 | 252 |
Overdrachten | 891 | 0 | 2.062 | 1.422 | 640 | 31 | 867 |
Subtotaal Lasten | 2.889 | 1.994 | 4.258 | 3.590 | 668 | 16 | 2.069 |
Baten | -863 | -835 | -835 | -777 | -58 | 7 | -835 |
Saldo van baten en lasten | 2.025 | 1.159 | 3.423 | 2.813 | 610 | 18 | 1.234 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 2.025 | 1.159 | 3.423 | 2.813 | 610 | 18 | 1.234 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
---|---|
Apparaatskosten | Het operationeel doel heeft minder personele inzet gevraagd dan was geraamd. De op dit operationeel doel minder ingezette uren zijn ingezet op OD 3.1.2 en 3.2.1. |
Directe lasten | Doordat de opbrengst van de Grondwaterheffing in 2015 hoger was dan de kosten, is een niet voorziene storting in de voorziening Grondwaterheffing gedaan (meer besteed, € 382.000, nadeel). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting). Afrekeningsverschillen (minder lasten, € 77.000, neutraal). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Er zijn in 2015 weinig projecten ingediend voor een subsidie voor verdrogingsbestrijding omdat het programma ‘Waterplan 2010-2015’ in een afrondend stadium was en het programma ‘Watervisie 2016-2021’ nog niet was vastgesteld (minder lasten, € 634.000, neutraal, reserve ILG). Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting). Afrekeningsverschillen (minder lasten, € 13.000, neutraal). |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Realisatie van de prioriteiten voor dit begrotingsjaar
Prioriteit | % | Toelichting |
---|---|---|
De versterking van de Markermeerdijken tussen Hoorn en Amsterdam: GS nemen een besluit over de ter visie legging van het ontwerp-projectplan Markermeerdijken (OD 3.1.1) | 0 | Uitgesteld i.v.m. het oprichten van een Alliantie die o.a. het (ontwerp) dijkversterkingsplan gaat opstellen. Het besluit van GS over de ter visie legging wordt naar verwachting in 2016 genomen. |
Meerlaagsveiligheid: We participeren in de pilot Meerlaagsveiligheid Marken en we voeren twee verkenningen uit om ervaring op te doen met meerlaagsveiligheid (OD 3.1.2) | 100 | In 2016 zullen de verkenningen een vervolg krijgen. |
De Watervisie 2016-2021 wordt door PS vastgesteld (OD 3.2.1) | 100 | In november door PS vastgesteld. |
Europese Kaderrichtlijn Water: Het KRW Maatregelenprogramma 2010-2015 wordt afgerond (OD 3.2.1) | 94 | Van de 31 projecten zijn er 29 uitgevoerd. |
De pilot Zelfvoorzienende zoetwaterberging wordt afgerond en het resultaat wordt aangeboden aan PS (OD 3.2.1) | 100 | Op 17 december aangeboden aan PS. |
Ontwikkelingen in de omgevingsfactoren lopende het begrotingsjaar
Omgevingsfactor | Ontwikkeling |
---|---|
In 2014 is door de Tweede Kamer besloten over de Deltabeslissingen. Deze krijgen de komende jaren, ook Noord-Holland, hun uitwerking. Doel is ervoor te zorgen dat volgende generaties veilig zijn tegen overstromingen en over genoeg zoet water beschikken. | Na het uitbrengen van de deltabeslissingen en voorkeursstrategieën in 2014 zijn de procesmatige en inhoudelijke maatregelen in de vorm van respectievelijk het Deltaprogramma 2015 en het Deltaprogramma 2016 vastgesteld. Binnen gezamenlijke aanpak van het Deltaprogramma hebben alle partijen een eigen verantwoordelijkheid. Onze visie en aanpak op provinciale verantwoordelijkheid hebben wij vormgegeven in de provinciale Watervisie 2021 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma en is in december 2015 door uw Staten vastgesteld. Ten aanzien van de doelstelling dat volgende generaties veilig zijn tegen overstromingen en over genoeg zoet water beschikken, zetten wij in op het concept van meerlaagse veiligheid: Onze dijken blijven de belangrijkste verdediging en dijkversterkingen worden met oog voor ruimtelijke kwaliteit uitgevoerd. Daarnaast verkennen we de mogelijkheden voor een waterrobuuste inrichting van het achterland. En natuurlijk is onze calamiteitenorganisatie op orde. Onze zoetwaterstrategie is geënt op het instrument voorzieningenniveau, waarbij de zoetwateraanvoermogelijkheden en de gebruiksbehoefte in samenhang worden bezien. |
De uitwerking van het Bestuursakkoord Doelmatig Waterbeheer. | Het Bestuursakkoord staat voor een doelmatig en doeltreffend waterbeheer waarin iedere bestuurslaag de vrijheid krijgt om haar taak naar eigen inzicht uit te voeren. Dit uiteraard in goed overleg en rekening houdend met elkaars belangen. In het bestuursakkoord staat beschreven dat het Rijk en de provincies naar integrale plannen streven en dat voor waterplannen - op termijn - geen ruimte meer is. Als provincie verbinden wij belangen op het gebied van water, ruimte, economie en natuur met elkaar, en komen we tot integrale besluitvorming. Water kan hierin faciliterend zijn aan andere provinciale doelen en belangen, maar kan ook juist randvoorwaarden stellen. Met de Watervisie 2021 sluiten we aan op het Bestuursakkoord Water en anticiperen we zo op de Omgevingswet, die naar verwachting in 2018 van kracht zal worden. Deze wet beoogt minder planvorming en besluiten, een meer integrale afweging op gebiedsniveau, meer doelmatige procedures, regels met ruimte voor innovatie en marktontwikkelingen, en een meer flexibele inzet van instrumenten. |
Het nationale beleid staat in het teken van decentralisatie en een heroriëntatie op kerntaken, met als doel de doelmatigheid en efficiency van beleid en uitvoering te vergroten. Dit is ingegeven door de enorme bezuinigingsoperatie om de gevolgen van de economische recessie op te vangen. Grote bezuinigingen op recreatie en natuur raken ook het waterbeleid. Nationale ambities worden afgestemd op wat Europa verplicht stelt. | Alhoewel de economische situatie zich lijkt te verbeteren, is en blijft een goede kostenafweging in de waterwereld een belangrijke zaak. Het Deltaprogramma en de Kaderrichtlijn Water hebben laten zien dat om tot toekomstbestendige, duurzame oplossingen te komen, de ruimte waarbinnen oplossingen gezocht worden, verbreed moet worden. Dat betekent nog meer inzetten op integraliteit van zowel de probleemanalyse als de oplossingsrichtingen. |